Ще се науча да слушам

06 ноември 2019 г., 17:11
213

Снимка: Shutterstock

Животът в чужда държава може да бъде изключително ценен опит. Може да попитате бившият изпълнителен директор IBM Сам Палмисано, който не веднъж е казва, че времето, което е прекарал в Япония, е било от ключово значение за професионалното му развитие. Ще попитате защо? Защото в този период от кариерата си той се е научил да слуша.

„Научих се да слушам като си поставих една единствена цел – да разбирам другите. Просто се стараех да разбера какво другия човек иска да ми предаде. Не слушах, за да критикувам, възразявам или убеждавам“, казва Палмисано пред списание McKinsey Quarterly

Животът в Япония принуждава Палмасино да фокусира цялото си внимание върху разбирането на ответната страна, вместо да мисли за това как да и отговори или да търси пробойни в нейния аргумент. Тогава той открива, че изкуството на ефективното слушане може да издигне кариерата на всеки професионалист до следващото ниво.

Тук е важно да отбележим, че да слушаш и разбираш не е същото като просто да чуваш това, което другите казват. Както пишат от Harvard Business Review в своя статия, повечето от нас значително надценяват способността си да бъдат добри слушатели. Най-добрите слушатели обаче споделят няколко общи качества, от които можем да се поучим и да използваме, за да подобрим собствената си способност да слушаме и разбираме

Професионалните предимства на внимателното слушане

За начало, добрите слушатели насърчават и подкрепят създаването на работна среда, в която всеки се чувства в безопасност и спокойно споделя своите виждания и идеи. В резултат на тази свободна обмяна на гледни точки и виждания, екипите по-лесно достигат до най-доброто решение на проблемите, пред които са изправени.

Внимателното слушане поражда разбиране между двете страни, водещи диалог, дори и те да са на напълно противоположно мнение. Проучванията показват, че ако искате да убедите човек в нещо , то трябва да представите вашите идеи, използвайки моралните и емоционални рамки, към които се придържа вашия опонент. Вместо да спорите със плам и страст, опитайте да изслушате чуждата гледна точка и да реагирате въз основа на нея. По този начин може да постигнете консенсус и да започнете да работите по реализирането на споделени цели.

Ефективното слушане може да ви помогне и при генерирането на нови идеи и разпознаването на добри възможности в бизнеса.

„Доброто слушане – активната и дисциплинирана дейност на анализирането и оспорването на информацията, събрана от другите, с цел подобряването на нейната стойност, е ключът към изграждане на база от познания, която генерира свежи идеи и разбирания“, казва  Бърнард Т. Ферари, декан на Училище по бизнес „Кери“ в университета „Джон Хопкинс“.

Слушането може да помогне и на компаниите да подобрят услугите и продуктите, които предлагат. Твърде често организациите се фокусират върху  това, което самите те искат, а не върху желанията на техните клиенти. Ако не слушате клиентите си, рискувате да ги изгубите.

Как да бъдете добър слушател

Какво точно имаме предвид, когато говорим за ефективно слушане?

В крайна сметка, всичко с свежда до това да бъдете активен и подкрепящ партньор на вашия събеседник. Проучване на Harvard Business Review, в което участват 3500 души, разкрива няколко тайни на добрите слушатели, от които може да научите много:

1. Задавайте въпроси

Макар че е от ключово значение да не прекъсвате хората, когато говорят, най-добрите слушатели периодично задават въпроси, с които извличат допълнителна информация по дискутираната тема. По този начин те едновременно показват, че слушат внимателно, изясняват неяснотите и задоволяват любопитството си. Също толкова важно, разбира се, е и да подхождате към отговорите, които събеседниците ви дават на тези въпроси, без предубеждения.

2. Покажете подкрепа и не заемайте отбранителна позиция

За да създадат безопасна среда на работа, добрите слушатели карат събеседниците си да се чувстват подкрепяни. Те постигат това, като показват вяра в тях, вместо да бъдат крайно критични и да заемат отбранителна позиция.

Това е особено важно, когато става въпрос за получаването на обратна връзка, тъй като тогава първият ни инстинкт обикновено е да реагираме отбранително. Ако вместо това приветстваме чуждото мнение и слушаме активно, може да извлечем много важна информация от събеседника си.

3. Давайте предложения

Изследователите от HBR са открили, че най-добрите слушатели са склонни да дават конструктивни отзиви на своите събеседници. Важно е да поясним, че тези предложения се правят по начин, който сигнализира на ответната страна, че тя е била чута и разбрана, а не под формата на налагане на мнение. Ако обаче предпочитате събеседникът ви достига до собствено заключение, може да му зададете въпрос от рода на „Чудя се какво би се случило, ако направите…?”

С малко късмет и с помощта на тези съвети ще можете значително да подобрите способността си да слушате, без да ви се налага да се местите в друга държава.

Айтъкин Танк, основател на JotForm, за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Източник: Мениджър Нюз

Ключови думи:
Коментари