Иска ви се служителите да ви харесват. Вероятно имате желание от време на време просто да идете на обяд или вечеря заедно. В същото време обаче не желаете да скъсявате дистанцията толкова, че да подроните собствения си авторитет на работното място.

Този проблем на лидерите е често срещан. Мнозина се чудят как да балансират нивото на приятелското отношение в офиса с ролята си на глава на компанията. В статия за блога „Харвард бизнес ревю” консултантът по лидерство Питър Брегман предлага стратегия от 4 стъпки, която ще ви помогне да заплувате спокойно в тези мътни води.

Разбира се, трябва да отбележим следното: всяко приятелство, за което е нужен план от четири стъпки, едва ли някога ще прерасне в истинска близост. Този план има за цел по-скоро да предпази бизнес интересите ви от потенциалното влияние на приятелствата, а не обратното.

Ако сте готови да приемете ограниченията на дружбата между шеф и подчинени обаче и ако просто искате да изградите по-лични взаимоотношения със служителите си, без да поставяте на риск собствената си лидерска позиция, тези правила са едно добро начало.

1. Покажете, че сте отдадени на общите цели

Да сте приятели със служителите си е същото като да сте приятели с когото и да е – трябва да бъдете честни за това кой сте и какво е важно за вас. В случая трябва да обясните и бизнес интересите си – включително целите, политиката и стратегиите, за които се опасявате, че служителите осмиват зад гърба ви. Трябва да бъдете открити, прозрачни, ясни и страстни за отдадеността си на бизнеса. В същото време знайте, че някои хора, може би ваши искрени приятели, няма да са съгласни с вас.

2. Приемете силните емоции

Ако възнамерявате да се сближите със служителите си, е много възможно да ви стане неудобно да им давате обратна връзка или да вземате решения, които няма да им се харесат толкова. Ако обаче изясните, че основното правило при вас е, че бизнесът идва на първо място, този проблем ще стане по-поносим. Тези работни приятелства трябва да могат да устояват на малко емоционална турбулентност. В трудните моменти служителите може да ви мразят, да се отдръпват от вас или да стават пасивно-агресивни. Това обаче не бива да бъде ваш проблем. Не може да зависите от техните чувства, защото трябва да ръководите организацията по възможно най-добрия начин.

3. Научете се да включвате елементите на приятелството в работния ден

Вероятно няма да намерите новия си най-добър приятел в редиците на екипа си. Първите две правила от този план изобщо не изглеждат толкова приятелски ориентирани, нали? Затова е важно да запомните, че приятелството не започва след края на работния ден. Не е достатъчно да идете на по бира вечер. Въведете приятелското отношение и ценности и по време на работа. Сред тях са: доверието, което оказвате и което другите могат да ви имат; слушането с разбиране; ясната и честна комуникация; а също така ясните граници между това, което е допустимо, и това, което не е.

 

Прочетете целия текст в Мениджър Нюз.