Намесата на антибиотици може да промени състава на микроби в човешкия организъм и да доведе до драстична промяна в теглото. Зараждащите се по естествен път в човека бактерии и други микроби, а може би дори и вирусите, могат да повлияят на теглото по начини, които учените тепърва започват да разбират.

Точно това се случило с Роб Найт, професор по биология и биохимия от Университета на Колорадо, който през 2008 г. се разболял докато бил на почивка в Перу. Последвали два 5-дневни курса с антибиотично лечение, които най-сетне победили инфекцията.

Когато се завърнал у дома, ученият възстановил нормалния си хранителен режим и физическа активност, но за изненада внезапно започнал да сваля килограми. В крайна сметка той отслабнал с почти 30 килограма - нещо, което се опитвал да направи с години. Проф. Найт бил убеден, че именно антибиотиците, които са променили състава и структурата на микробите в стомаха му, са основните "виновници" за отслабването.

"Упражненията и диетата, които дотогава следвах без ефект изведнъж започнаха да дават резултат", спомня си той. "Мисля, че това стана възможно поради повторната конфигурация на микробната общност в стомаха ми".

Неговият случай  идва в подкрепа на все по-бързо растящото убеждение, че чревните микроорганизми имат значителна роля при затлъстяването. Учените днес вярват, че с достатъчно проучвания ще могат да идентифицират кои хора са предразположени към наднормено тегло и да предписват съответните мерки.

"Надяваме се, че в някакъв момент ще можем да влияем на трупането или свалянето на килограми като взаимодействаме направо с микробиома", казва проф. Найт и изтъква, че само в Съединените щати затлъстяването е скочило значително през последните 20 години. Американските лекари считат, че смъртта на 300 000 американци всяка година може да бъде свързана с наднорменото тегло и се надяват, че изучавайки ролята на микробите в организма ще намерят начин за справянето с този толкова стар и опасен проблем.