Най-накрая вековният спор дали има вода на Марс бе разрешен и това е наистина исторически момент за цивилизацията. Италиански учени откриха гигантско езеро от течна вода под повърхността на Южния полюс на Марс. Езерото се намира на дълбочина от 1.5 километра и е с диаметър около 20 километра. Учените са използвали специален радар на борда на орбитър около Марс. Според тях езерото прилича много на земните езера, които се намират под ледовете на Арктика и Антарктика. Но, разбира се, това което е истинският повод за въодушевление, е шансът там да бъде открит живот. Който сега съвсем не изглежда толкова нищожен, за какъвто се смяташе преди новото откритие.

Инструментът за изследвания под повърхността на Марс се намира на борда на Марс Експрес – орбитър около Марс, който обикаля от 2003-та година и който е изпратен там от Европейската космическа агенция. Той търси признаци за вода под повърхността от над 12 години и най-накрая усилията му се възнаградиха с епохално откритие.

Температурата на подземния обект е около -68.15 градуса по Целзий, което е значително под точката на замръзване на дори изключително солените антарктически езера, които остават течни и при температури от -13 градуса.

Водата от марсианското езеро най-вероятно съдържа соли на калия, магнезия и калция, като тяхната комбинация може да направи така, че точката на замръзване да достигне до -74 градуса по Целзий.

Тук е моментът да припомним, че в езерата под ледовете в Арктика и Антарктика на Земята многократно бе намиран живот.