Манган, открит в скалите на Марс може да означава, че Червената Планета някога е имала кислород в атмосферата си.

Скалите със сигурност не са рядка гледка по повърхноста на Марс, но докато повечето от тях изглеждат еднакви за нетренирания наблюдател, някои всъщност крият важни тайни за миналото на планетата.

Една по-специална скала, открита през 2013 от ровъра Кюриозити сред формация, известна като “Карибу”, се оказа, че съдържа нещо много неочаквано за Марс – манган.

След внимателен анализ на находката учените достигнаха до извода, че тази, както вероятно много други скали на Марс, съдържат такова количество от елемента манган, че има само един начин да са го получили. А именно, чрез утаяването на базалтова скала в богата на кислород вода, процес, при който са необходими значителни количества кислород.

“Ако можехме да надникнем в миналото на Марс преди милиони години ние вероятно щяхме да видим един много мокър свят,” написа изследователската Нина Ланца. “И все пак ние не мислехме, че Марс някога е имал достатъчно кислород да концентрира манган. И затова дълго време смятахме данните от Карибу за грешка.”

Как кислородът се е оказал в атмосферата на Марс остава неясно за науката за момента, но една от  възможните хипотези е йонизиращата радиация от слънцето да е разцепила водните молекули на кислород и водород.

Тъй като Марс няма собствено магнитно поле и има само много тънка атмосфера водородните атоми, поради изключително ниското си тегло, може просто да са “отлетели” и кислородът да е започнал да се абсорбира от скалите.

“Това откритие демонстрира, че Марс е еволюирал много по-различно отколкото си мислехме досега,” казва Ланца.

Източник: Unexplained Mysteries