От пастата не се дебелее. Тя помага да отслабнем, твърди изследване

02 февруари 2019 г., 15:32
4966

Shutterstock

Когато става дума за отслабване, макаронените изделия попадат сред първите в списъка на забранените изкушения. Ново проучване обаче установи, че при подходящи условия те могат да ни помогнат да поддържаме здравословно тегло.

Може да сте забелязали, че в последните години се случва една тиха революция, свързана с храната. Традиционните „злодеи“ на здравословната диета – масло, сол, яйца – се изкарват невинни от нови изследвания, които оспорват официалните препоръки за хранене.

А сега учените ни казват, че няма смисъл да избягваме тестените изделия.

Нека все пак е ясно – никой не казва, че трябва да се тъпчете с масло, спагети със сметана и солени яйца. Старата поговорка „всичко с мярка“ никога не е била по-уместна.

Както обясняват учени от института Neuromed, когато се яде като част от здравословната средиземноморска диета, пастата е приятел в борбата с килограмите.

„В популярните възгледи, макаронените изделия се смятат за неподходяща храна, ако искате да отслабнете. Това кара много хора напълно да си ги забраняват“ – казва Личия Яковело, един от членовете на екипа.

„В светлината на това изследване, подобно отношение не е правилно. Говорим за фундаментален компонент от италианската средиземноморска традиция и няма причина той да се избягва.“

Яковело и колегите ѝ работят със случайна извадка от 14 402 участници на възраст над 35 от региона Мализе в Южна Италия. Друга група от 8964 участници на възраст над 18 са подбрани от цяла Италия и анализирани отделно.

Размерът на порциите се взема предвид, а участниците са запитвани дали спазват определена диета или храната, която са яли в последните 24 часа се различава от нормата. Измерва се теглото, височината и обиколката на кръста и ханша.

Не само, че изследването не открива никаква връзка между консумацията на макаронени изделия и наднорменото тегло, а тъкмо обратното – почитателите на пастата се оказали по-слаби.

Има обаче някои важни уговорки – най-важната от които е, че консумацията на паста и здравословното  тегло е свързана с придържането като цяло към средиземноморския начин на хранене. „Средиземноморската диета“ се състои от храни, богати на сложни въглехидрати и фибри – бобови и зърнени храни, ориз, зехтин, домати, сирене, чесън, риба.

Което ще рече, че хората, поддържащи здравословно тегло и похапващи паста, като цяло са се хранели балансирано и здравословно, и гарнират пастата с рибни и зеленчукови ястия, а не със сметанови сосове и месо в огромни порции.

Размерът на порциите също е скромен – пастата е по-скоро гарнитура, а не основно ястие, което е традиционно за средиземноморския начин на хранене. На участниците били раздадени илюстровани брошури, които да им помогнат да докладват по-точно размера на порциите. Най-голямата от избираните порции била 86 грама.

Затова в крайна сметка, тези резултати не са изненадващи. Яжте си паста спокойно, ако по принцип се храните балансирано и здравословно. Тези добри въглехидрати ще ви засищат, което ще ви помогне да намалите калориите, ако го правите, както трябва.

Източник: Science Alert

Коментари