Повечето от нас откриват в косите си първите бели косми, когато навършат 30 години, като те се срещат най-вече около слепоочията, пише Science Alert.

Докато някои харесват този по-пъстър вид на косата си, други правят всичко възможно, за да скрият неудобните кичури.

Общоприетата мъдрост на побеляването гласи, че към 50-тата година половината от хората вече са загубили цвета си в 50 процента от косата си. Когато учените подлагат това твърдение на тест, те установяват, че 74 процента от хората на възраст между 45 и 65 години имат побелели коси, като средната интензивност е 27 процента.

Като цяло мъжете побеляват повече от жените, а азиатците и африканците имат по-малко бяла коса от белите.

Според учените генетичните фактори са много важни в процеса на побеляване. Така например еднояйчните близнаци побеляват на сходна възраст и по сходен начин. В същото време все още няма твърди доказателства, че процесът се дължи на стрес, начин на живот и хранителен режим. Някои автоимунни заболявания могат да увредят пигментните клетки и да причинят побеляване, но тези случаи са рядко срещани и могат да обяснят само малък процент от побеляването.

В края на всеки цикъл някои меланоцити, образуващи пигмента, който дава цвят на косата, се увреждат и умират. Когато резервът от стволови клетки е изхабен, производството на пигмент спира и космите побеляват.

Група френски учени успяха да идентифицират нова серия от агенти в организма, които защитават меланоцитите, образуващи космите. Благодарение на тази защита, производството на пигмент се възстановява при започването на следващия цикъл на растеж на косата. Тепърва ще се търси начин за внедряването на това откритие в шампоани или спрейове с комерсиално приложение.