Има най-различни цветове коса – гарваново черна, кестенява, руса, червена. Защо обаче няма синя, или зелена?

Кое възниква първо? Цветовете, или способността да ги виждаме? Очите са се появили на Земята преди около 600 милиона години. Светът е бил далеч по-малко цветен. Дотогава живите организми само са усещали слънчевата енергия. В един момент някакъв хищник е развил по-добър начин да възприема слънчевата енергия, за да хваща плячката си.

Цветовете при животните са се развили с помощта на различни еволюционни инструменти. Жълтото, червеното и оранжевото идват от каротиноидите в храната. Червеното на пти;ата кардинал идва от насекомите и горските плодове, с които се храни. Фламингото абсорбира каротеноиди от водораслите и малките животни, за да получи розов цвят (без него те са просто бели). И когато ядем червени, жълти и оранжеви храни, животните могат да използват тези пигменти, за да получават цветове, но не и синьо.

Синият цвят не се абсорбира и секретира толкова лесно, колкото други пигменти в природата. Затова животните са развили физически структури, които да отразяват светлината точно по правилния начин. Учени от аргонската национална лаборатория са открили, че кератиновите молекули в клетките на перата променят начина, по който светлината се пречупва, така че да се отразяват само сините дължини на вълната. Това е известно като „структурен цвят“ за разлика от пигментния цвят. Кератиновите структури изключват жълтите и червени вълни, за да остане само синьото.

Човешката кожа използва пигментация, за да създава комбинации от различни нюанси на кафявото, червеното и жълтото, но не и синьо. Нито зелено.

Жабите имат еволюционна необходимост от зелен цвят, за да се крият в тревите, но не могат да произведат нито син, нито зелен пигмент. Затова при тях се е развил жълт пигмент със син структурен цвят, за да се получи нужното зелено.

Тъй че макар и синьото да не е много разпространен цвят в живата природа, при нужда те могат да го създадат, но това е трудно. Затова и хората нямат сини коси. Хората, както останалите бозайници и повечето гръбначни, по стечение на различни еволюционни фактори, не са имали нужда от синьо.

Източник: Seeker.com