Ако наблюдавате Земята от космоса, може да забележите внезапни просветвания. За тях се знае от десетилия, но сега учените са открили какво ги причинява.

Оказва се, че причината за загадъчното явление са ледени кристали в горния слой на атмосферата.

Проблясъците са открити за първи път в началото на 90-те години от Карл Сейгън и колегите му. Сега DSCOVR (Deep Space Climate Observatory) на НАСА предостави достатъчно данни, които позволяват на учените да разберат тяхната природа. Отблясъците се дължат на хоризонтални, високо разположени ледени кристали. Досега космическата камера EPIC на DSCOVR е наблюдавала 866 от тях.

Екипът на Сейгън е използвал сондата „Галилео“, изстреляна през 1989 г., при преминаването ѝ близо до Земята през 1990 г. Целта на екипа е била да види дали ще научи нещо за живота на Земята чрез изображенията, направени от Космоса. Първоначално учените са смятали, че проблясъците са отражения върху океаните, но след това са открили, че те се появяват и над сушата.

Светкавиците са били друго първоначално обяснение. Електрическите разряди в атмосферата могат да бъдат достатъчно ярки, за да бъдат регистрирани от DSCOVR, който се намира на 1 500 000 километра от Земята. Въпреки това екипът е взел предвид позицията на Слънцето и ъгъла на снемане на изображенията и е открил, че светлините се появяват само когато ъглите между ЕPIC, Земята и Слънцето съвпадат. Това помага на учените да установят, че източникът са хоризонтални ледени кристали в атмосферата.

Инструментите на EPIC могат да измерят височината на облаците и в този случай са изчислили, че проблясъците идват от високите перести облаци на височина от 5 до 8 километра над земната първърхност.

Откриването на ледените кристали има както близки, така и далечни последици. Планетарните учени със сигурност ще искат да знаят колко слънчева светлина се отразява обратно в космоса от тези атмосферни формации. Не е ясно в момента дали те са достатъчно, за да имат принос в енергийния бюджет на атмосферата.

Другото следствие касае екзопланети. Тези проблясъци могат да бъдат регистрирани с помощта на сложни инструменти (като подготвяния в момента космически телескоп „Джеймс Уеб“) и да ни кажат много за атмосферата на някоя далечна планета.

Източник: IFL Science