Мозаечен под на древноримска баня показва, че „тоалетният хумор“ не е черта, присъща на модерния човек.

Разположен в днешна Турция, Антиохия ад Крагум някога е бил дом на над 6 хил. души по време на възхода на Римската империя. През последното десетилетия този крайбрежен град е място на множество археологически проекти, които хвърлят повече светлина върху начина, по който древните общества са живели някога. И очевидно – как точно са се шегували. Оказва се, че древните римляни са имали чудато чувство за хумор.

Подът, открит наскоро, е първият от региона, който включва мозайка с фигури. Историкът Бирол Кан заявява пред IFLScience, че са открити няколко отходни места с мозаечен окраска, като една по-конкретно включва и някои доста мръсни шеги.

Мозайката показва как Ганимед (млад троянец, който принципно се изобразява с пръчка в едната ръка и обръч в другата) си играе. В гръцките митове той е отвлечен от орел (Зевс) и отнесен на Олимп, където изпълнява ролята на виночерпец на бога на небето, гръмотевиците и светкавиците. Според изследователя Майкъл Хоф това е метафора, която намеква, че Ганимед всъщност е бил „момчето-играчка“ на Зевс.

Въпросният мит вероятно е възникнал, за да обясни често срещаните еднополови връзки между по-млади и по-стари мъже, обяснява Хоф. Разликата в случая е, че в новооткритата мозайка орелът е чапла. Тя държи в човката си гъба (която човек принципно използва, за да се почисти след посещение на банята) и леко докосва мъжеството на Ганимед. Всичко това намеква, че момчето или е правело, или тепърва ще прави секс.

Нарцис – момчето, което се влюбило в собственото си отражение и умряло от любов по своя лик - също е изобразено на тази мозайка. Неговият нос обаче е дълъг - нещо, което едва ли се е възприемало за привлекателно. Освен това вероятно е символизирал неговия пенис.

“Тук ироничната промяна на историята е направена абсолютно съзнателно с цел хумор. Ако вземем предвид функцията на структурата (казано иначе – на тоалетната) – акцентът и съдържанието на този хумор може да се разбере много по-добре“, обяснява Кан.

„Хуморът, изразен в тези мозайки, определено внася доза човечност в нашия изоставен град. Работим тук вече близо 10 години. Открихме сгради, пазари, храмове и бани. Всичко това е чудесно, но нито едно от тези места не ни казваше кой знае какво за хората, които някога са живеели тук – казва Хоф. – Мисля, че това определено е най-интимното доказателство за човешката природа, за хората, които някога са живеели, работили и играели в този древен град.“

Хоф допълва, че след като проучат мозайката в детайли, ще я превърнат в музеен експонат. „Този път тя ще бъде виждана не само от хората, които ходят до тоалетна“, заключва той.

Източник: IFLScience