Можем да се борим с предразсъдъците си, докато спим

01 април 2019 г., 14:04
578

Shutterstock

Може би звучи като шантава терапия, на която хората ще се подлагат в далечното бъдеще. Но учени успяват да докажат, че на нашите предразсъдъци може да се влияе чрез това, което „научаваме”, докато спим.

Екип от изследователи от Северозападния университет, Илинойс, показват как нежеланите подсъзнателни усещания могат да бъдат модифицирани. Резултатите от еднократно направен експеримент са налице цяла седмица. Това откритие би било полезно в толкова много ситуации, но изследователите твърдо заявяват, че при подобни процедури е изключително важно да се спазва медицинска етика.

Проучването, публикувано в Science, се фокусира върху подсъзнателните убеждения, които всички имаме. Изследователите използват вече съществуващо онлайн проучване, наречено Project Implicit и организирано от учени от университета „Харвард”. Това начинание има за цел да тества какви са тенденциите на скритите предразсъдъци на хора от цял свят. Съобщават, че резултатите били едновременно неприятни и очаквани (например 80% от хората имат предубеждения към възрастните). Темите са разнообразни – пол, раса, възраст, религиозна принадлежност и т.н.

Самият експеримент на изследователите от Илинойс се изразява в следното: на участниците са предоставени снимки с надписи. Надписите са противоположни по смисъл на стереотипите, които екипът вече е регистрирал. Например върху снимката на жена виждаме думи, свързани с математика и инженерство (сфери от науката, които повечето хора са асоциирали само с мъже). В добавка към това учените прилагат и звукотерапия. След това участниците попълват онлайн теста отново и резултатите показват лек спад на нивото на предубеденост. След теста следва деветдесетминутна дрямка. През тази фаза (без знанието на участниците) изследователите отново пускат същите звуци и мелодии. Подир цялата процедура се оказва, че нивото на предразсъдъчни мисли е спаднало с цели 56%. В период от една седмица резултатите са близки.

„Наричаме това „реактивиране на насочената памет”, защото чрез звуците, които пускаме, докато спят, се усвоява сравнително по-добре получената информацията”, казва Кен Палър, главен изпълнител на проучването.

Учените са убедени, че това иновативно откритие би помогнало при редица различни неща – навици като пушенето или нездравословното хранене. Въпреки това процедури като тази влияят на хората, докато са изключително уязвими. Прилагането на такъв тип терапия трябва да се разглежда с много внимание и съобразно медицинската етика.