Когато ви манипулират
„Питаш ли ме или ми нареждаш?”
„А, аз какво полза ще имам от това?”
„Ти наистина ли разчиташ, че аз ...(преформулирайте молбата/ изискването му?”
Задавайки тези въпроси, вие все едно поставяте огледало пред него и манипулаторът може би ще види „отражението”, истинския смисъл на своите щения. И най-вероятно ще се оттегли.
Но има и съвършено безнадеждни случаи, които дори няма да ви чуят и ще продължават да си настояват на своето. В такива случаи използвайте следните тактики:
Не бързайте!
Още един любим прийом на манипулаторите е да изкопчат от вас незабавен отговор или действие. В ситуация на липса на време им е много по-лесно да ви управляват и да постигат целите си (да „затворят бързо сделката”, както казват специалистите по продажби).
Ако сте наясно, че умишлено ви оказват натиск да побързате, направете точно обратното – не бързайте да предприемате каквото и да е. Използвайте фактора време в своя полза, дистанцирайте се от опита да ви притискат и запазете контрол над ситуацията с простичката фраза „Ще си помисля”. Това изречение върши чудеса! Осигурете си пауза, за да оцените всички „за” и „против” и да решите искате ли да продължите обсъждането или е по-добре да кажете „Не”.
Учете се да казвате „Не”
Това умение е едно от най-важните в изкуството на комуникацията. Ясно формулираният отказ ви позволява да отстоявате собствените си граници като при това запазвате нормални отношения.













