Как да изчислим оптималното си тегло спрямо своя ръст

09 юни 2016 г., 18:40
18828

Снимка: Shutterstock

Съществуват най-различни формули, които можете да използвате, за да изчислите правилното съотношение между тегло и ръст. Която и да решите да използвате, не забравяйте, че много неща зависят от уникалната физика на човека. Някой с дадено тегло може да изглежда пълен, докато друг със същото да има нормално телосложение.

В следващите редове ще откриете 5 ефективни метода за изчисление, подбрани от BrightSide.

Индексът на телесно тегло на Кетеле

Ако знаете какъв е вашият индекс на телесно тегло, можете много по-лесно да избегнете нездравословни състояния, като затлъстяване и анорексия. Този метод е приложим и за мъже, и за жени на възраст между 20 и 65 години. Имайте предвид обаче, че той може да даде грешни стойности при бременни и кърмещи жени, спортисти, възрастни хора и тийнейджъри (деца под 18 години).

Как се изчислява?

Повдигнете вашия ръст (в метри) на квадрат. Разделете теглото си (в килограми) на полученото число. Да речем, че сте 170 см високи и тежите 65 кг. Следователно: 65 : (1,7 * 1,7) = 22,5.

Крайният резултат е вашият индекс на телесното тегло. Нормалната стойност за мъже е между 19 и 25. За жени – между 19 и 24.
 

 Индекс на телесна маса Класификация Риск от свързаните с това заболявания
Под 18,5 Дефицит на телесна маса Нисък, но има шанс за развиване на други болести.
18,5 - 24,9 Нормална телесна маса Среден
25,0 - 29,9 Излишна телесна маса. Засилен
30,0 - 34,9 Затлъстяване 1. степен Висок
35,0 - 39,9 Затлъстяване 2. степен Много висок
40,0 и повече Затлъстяване 3. степен Екстремно висок

Сравняване на обеми

Индексът на Кетеле е полезен за определянето на количеството мазнини в организма. Чрез него обаче не можете да разберете как точно тези мазнини са разпределени из тялото ви. С други думи – не ви поднася необходимата визуална репрезентация. Ако се нуждаете точно от това, следвайте тази формула:

Разделете талията на ханша си. Нормалната стойност за мъжете е 0,85, а за жените – 0,65 – 0,85. 

Индекс на Брока

Индексът на Брока е един от най-популярните методи за изчисляването на здравословно съотношение между ръст и тегло. Той взима предвид височината на човека, неговото тегло, тип тяло и възраст.

За хора под 40 години формулата е: ръст (в сантиметри) – 110.

За хора над 40 години: ръст (в сантиметри) – 100.

Трябва да имате предвид, че хората с телосложение тип астеничен трябва да намалят тази стойност с 10 процента. Същевременно, тези които са хиперстеници – да я увеличат с 10 процента. Третият тип е нормостеници (нормален), при него стойността остава непроменена.

Как да определите кой тип е вашето телосложение? Най-лесно е, като измерите диаметъра на китката си. При нормостениците тя е 18-20 см за мъже и 15-17 см за жени. При астениците – под 18 см за мъже и под 15 см за жени. При хиперстениците – над 20 см за мъже и над 17 см за жени.

Формулата на Нейглър

Това е още една полезна формула, която определя съотношението между вашето тегло и ръст. Ако приемем, че човек с ръст 152,4 см трябва да тежи 45 кг, то с всеки следващ инч (2,54 см) ръст трябва да добавяме по 900 г тегло. След като приключите с тези изчисления, добавете 10 процента към полученото тегло.

Ключови думи:
Коментари