Мислите, че ние, хората, сме чистоплътни и ухаем приятно? Грешка, твърдят холандски учени. Миризмата на човешка пот е уникална в животинското царство - и то с отрицателен знак.

Хората са особено вонящи, защото изпускат миризма от почти всяка част на тялото си. Към това се добавя и приносът на други видове, живеещи върху човека. Микроорганизмите превръщат нелетливите съединения в летливи.

Учените от университета Вагенинген в Холандия са анализирали данни за химическата структура на човешката пот, съобщи в. "ABC".

Тяхната рецепта за "изкуствена човешка пот" съдържа сложна смес от въглероден двуокис, амоняк, млечна киселина и няколко карбоксилни киселини със силна миризма. Хората си мислят, че някои животни миришат по-лошо от нас. Други изследвания обаче показват, че от кожата им се излъчват много по-малко летливи съединения.

За изследването си холандските учени са сравнили разпределението, функцията и секрецията от различни видове човешки кожни жлези с тези на други примати. Поради прилики в разпределението на тези жлези е логично да миришем като шимпанзетата и горилите.

Те обаче отделят повече мазнини, вероятно за да поддържат козината им. Хората пък отделят с потта си вода, протеини, аминокиселини, урея, амоняк, млечни киселини, някои соли. Много от тях миришат.

През пубертета жлезите, които отделят тези компоненти, съзряват и ги колонизират бактерии.

Силната миризма в човешката пот привлича поне два вида комари. Те хапят децата, които миришат различно от възрастните, по-малко. Идентифицирането на летливите вещества в човешката миризма, които привличат комарите, ще помогне в борбата с паразитите, които разпространяват опасни болести, като малария и жълта треска.