"Постистина" стана дума на годината според селекцията на Оксфордският речник през 2016 година. Може би вече не помните причината, но тя бе избрана заради рязкото нарастване на употребата ѝ покрай дебатите за Брекзит и президентските избори в САЩ. Тогава авторите на ежегодната селекция на Оксфорския речник припомниха, че това е понятие, което се използва за обстоятелства, в които обективните факти оказват по-малко влияние върху общественото мнение от емоционалните изказвания. 

"Тази дума най-точно характеризира случващото се в света напоследък. Тя се разпространи много във връзка с развитието на масмедиите като основен източник на информация и с растящото недоверие на хората към съобщаваните факти", коментира по това време един от съставителите на речника Каспър Гратвол.

От дума на годината обаче "постистина" се превърна в траен феномен, което подтикна група учени от Университета в Индиана и Университета Вагенинген да потърсят смислено обяснение за популярността му. В хода на изследването те стигат до заключението, че в обществото има тенденция към намаляване на значението на рационална аргументация. Това съобщава Eureka Alert.

Изследователите са използвали технологии за анализ на данни, за да анализират реториката от литературата и заглавията на новините. Така установили, че от средата на 19 век до 80-те години на миналия век, хората са били по-склонни да използват думи, свързани с логически разсъждения, като „следователно“, „определено и „извод“, и по-рядко - думи, обозначаващи вътрешни чувства и субективни вярвания. От 80-те години на миналия век обаче тенденцията се е обърнала.

Освен това учените са открили, че в края на 2000-те тенденцията да се заменят логическите разсъждения с аргументи, основани на чувства, се е ускорила значително и то пропорционално на нарастващата популярност на социалните мрежи.

„Каквито и да са движещите сили зад тази тенденция, нашите резултати предполагат, че феноменът „пост-истина“ се дължи на историческа промяна в баланса между нашите два основни начина на мислене: разсъждение срещу интуиция“, обяснява резултатите от изследването лингвистът Ингрид ван де Лиймпут.

Източник: Мениджър Нюз