Британците масово смятат, че чаят им е местен – проучване на Fairtrade
Една пета от британците, навършили пълнолетие, вярват, че чаят, който консумират, произхожда от Великобритания. Това показва социологическо проучване на организацията Fairtrade („Справедлива търговия“), цитирано от Пи Ей мидия/ДПА. Организацията призовава търговските марки да бъдат по-прозрачни относно произхода на продуктите си.
Почти целият чай е внос
Допитването, проведено от консултантската компания Kantar, разкрива широкоразпространена заблуда за произхода на любимата напитка на Острова. Всъщност почти целият чай, който се пие в британските домове и кафенета, е вносен.
-
Най-голям дял идва от Кения,
-
следвана от Индия и Малави.
Макар и в ограничени количества, чай може да се отглежда и във Великобритания, но само в специфични микроклиматични условия – пример за това е чаената ферма Tregothnan в графство Конруол, Югозападна Англия. С напредването на климатичните промени възможността за култивиране на чай в страната вероятно ще се увеличава.
Какво показват числата
Анкетата, проведена сред 1 365 възрастни британци между 14 и 18 август, дава следните резултати:
-
21% от респондентите вярват, че чаят, който пият, идва от Великобритания.
-
Тази заблуда е особено силна сред младите на възраст между 25 и 34 години – 46% от тях смятат, че чаят е местен.
-
Повече от една трета от анкетираните вярват, че чаят им идва от Индия.
Предизвикателствата пред производителите
Производителите на чай в страните износители се сблъскват с редица проблеми – ниско заплащане, социално неравенство и въздействието на климатичните промени.
Според изследване на Fairtrade:
-
Само 1 от всеки 5 кенийски производители на чай печели достатъчно, за да покрие основните си нужди.
Какво искат потребителите
Проучването очертава и очакванията на британските потребители:
-
86% от анкетираните искат марките да предоставят повече информация за произхода на продуктите.
-
75% смятат, че е важно да знаят и цените, които се плащат на фермерите в страни като Кения.
-
Повече от половината респонденти (55%) са на мнение, че бизнесът трябва да поеме „голяма част“ или дори „цялата отговорност“ за спазването на човешките права на работниците във веригата за доставки.













