Когато завършва изпълнението на Принс в малкия киносалон в Минеаполис на 7 януари 1979 г., представителите на Warner Records си тръгват, клатейки глави. Принс не може да повярва, че не е готов за турне.

Лейбълът е убеден, че новият артист не е достатъчно добър пред публика, за да направи турнето успешно. Ясно е, че е невероятен музикант, но му липсва харизма. Трябва да се научи да кара хората да се вълнуват от музиката му, защото са развълнувани от самия него.

Следващата година Рик Джеймс, световно известен със сингъла си „Super Freak”, кани Принс като подгряващ изпълнител на турнето му.

„Стана ми жал за него,” споделя Джеймс по-късно. Ала само в началото.

Принс започва турнето без всякакво понятие как да увлече тълпата. Но е решен да се усъвършенства и го прави. Научава се да бъде харизматичен на сцената. Усвоява тактиките на изпълнителите, които харесва, включително и на Джеймс.

Принс е вярвал, че харизмата може да се упражнява и да се овладее - и е бил прав, пише Psychology Today.

В края на турнето той владее публиката, която му отговаря с хорови възгласи и я удивлява с ефектни движения. Феновете са били толкова захласнати от изпълнението на Принс, че Джеймс се почувствал засенчен.

Как се е справил Принс? Като е декодирал и усвоил до съвършенство комуникационните стратегии, които правят едно рок изпълнение харизматично.

Екип от специалисти по мениджмънт с ръководител Джон Антонакис от университета на Лозана решава да направи същото с харизмата на работното място. Те я свеждат до няколко конкретни стратегии, които могат да се усвоят. След което преподават тези стратегии на група избрани на случаен принцип мениджъри на средно управленско ниво в рамките на петчасов групов уъркшоп и един час индивидуални консултации.

След 3 месеца на съответните работни места били направено подробно проучване, показващи, че мениджърите, преминали през тренинга, били възприемани като по-харизматични, по-способни и по-надеждни в професията си отколкото преди това.

Повечето съвети за подобряване на харизмата се въртят около неясни предписания като "Демонстрирайте самоувереност". Макар и да е вярно, че самоувереността увеличава харизмата, трудно е да я изиграеш, когато не ти идва отвътре.

По същия начин стои въпроса и с топлотата, друга обща черта на харизматичните хора. Но тактиките, идентифицирани от Антонакис и колегите му са сравнително лесни за научаване, усвояване и прилагане.

1. Използвайте метафори. Използвате метафора всеки път, когато сравнявате екипа си с отбор или войска на поход. Лейди Гага използва метафора, когато нарича феновете си "малки чудовища". Принс използва силна метафора, когато се появява по телевизията с думата "роб", написана на бузата. Метафорите са харизматични, защото опростяват нещата и "бъркат в душата", докосват въображението и емоциите.

2. Използвайте истории и анекдоти. Личните истории може да имат голям ефект - особено такива, свързани с предизвикателства и тяхното преодоляване. Рок звездите използват истории, за да направят по-силна връзката между публиката и тяхната музика. Пол Маккартни например представя много песни на живо с анекдот за човека, за когото се пее в песента. Други разказват какво им се е случило в града, в който са дошли да свирят.

3. Покажете морално убеждение. Етичната значимост прави едно послание по-смислено. Чрез позоваване на "правилното действие" подсилвате основните споделени ценности и провокирате другите да предприемат действие. U2 накараха феновете да обиколят сцената със снимки на държаната в затвора Аун Сан Су Чи по време на световното си турне "360". Мадона напечата "Pussy Riot" на гърба си по време на турнето си MDNA в подкрепа на затворените пънк активистки. Адам Яуч от Beasty Boys организираше концерти за независимостта на Тибет. Примерите са безкрайни.