9 мощни техники за въздействие, научени от рок звездите

29 април 2018 г., 12:10
7892

Northfoto / Shutterstock.com

Когато завършва изпълнението на Принс в малкия киносалон в Минеаполис на 7 януари 1979 г., представителите на Warner Records си тръгват, клатейки глави. Принс не може да повярва, че не е готов за турне.

Лейбълът е убеден, че новият артист не е достатъчно добър пред публика, за да направи турнето успешно. Ясно е, че е невероятен музикант, но му липсва харизма. Трябва да се научи да кара хората да се вълнуват от музиката му, защото са развълнувани от самия него.

Следващата година Рик Джеймс, световно известен със сингъла си „Super Freak”, кани Принс като подгряващ изпълнител на турнето му.

„Стана ми жал за него,” споделя Джеймс по-късно. Ала само в началото.

Принс започва турнето без всякакво понятие как да увлече тълпата. Но е решен да се усъвършенства и го прави. Научава се да бъде харизматичен на сцената. Усвоява тактиките на изпълнителите, които харесва, включително и на Джеймс.

Принс е вярвал, че харизмата може да се упражнява и да се овладее - и е бил прав, пише Psychology Today.

В края на турнето той владее публиката, която му отговаря с хорови възгласи и я удивлява с ефектни движения. Феновете са били толкова захласнати от изпълнението на Принс, че Джеймс се почувствал засенчен.

Как се е справил Принс? Като е декодирал и усвоил до съвършенство комуникационните стратегии, които правят едно рок изпълнение харизматично.

Екип от специалисти по мениджмънт с ръководител Джон Антонакис от университета на Лозана решава да направи същото с харизмата на работното място. Те я свеждат до няколко конкретни стратегии, които могат да се усвоят. След което преподават тези стратегии на група избрани на случаен принцип мениджъри на средно управленско ниво в рамките на петчасов групов уъркшоп и един час индивидуални консултации.

След 3 месеца на съответните работни места били направено подробно проучване, показващи, че мениджърите, преминали през тренинга, били възприемани като по-харизматични, по-способни и по-надеждни в професията си отколкото преди това.

Повечето съвети за подобряване на харизмата се въртят около неясни предписания като "Демонстрирайте самоувереност". Макар и да е вярно, че самоувереността увеличава харизмата, трудно е да я изиграеш, когато не ти идва отвътре.

По същия начин стои въпроса и с топлотата, друга обща черта на харизматичните хора. Но тактиките, идентифицирани от Антонакис и колегите му са сравнително лесни за научаване, усвояване и прилагане.

1. Използвайте метафори. Използвате метафора всеки път, когато сравнявате екипа си с отбор или войска на поход. Лейди Гага използва метафора, когато нарича феновете си "малки чудовища". Принс използва силна метафора, когато се появява по телевизията с думата "роб", написана на бузата. Метафорите са харизматични, защото опростяват нещата и "бъркат в душата", докосват въображението и емоциите.

2. Използвайте истории и анекдоти. Личните истории може да имат голям ефект - особено такива, свързани с предизвикателства и тяхното преодоляване. Рок звездите използват истории, за да направят по-силна връзката между публиката и тяхната музика. Пол Маккартни например представя много песни на живо с анекдот за човека, за когото се пее в песента. Други разказват какво им се е случило в града, в който са дошли да свирят.

3. Покажете морално убеждение. Етичната значимост прави едно послание по-смислено. Чрез позоваване на "правилното действие" подсилвате основните споделени ценности и провокирате другите да предприемат действие. U2 накараха феновете да обиколят сцената със снимки на държаната в затвора Аун Сан Су Чи по време на световното си турне "360". Мадона напечата "Pussy Riot" на гърба си по време на турнето си MDNA в подкрепа на затворените пънк активистки. Адам Яуч от Beasty Boys организираше концерти за независимостта на Тибет. Примерите са безкрайни.

4. Изразявайте споделени с другите чувства. Разкривайки, че се чувствате както другите, увеличавате идентификацията им с вас. Изрази като "аз съм не по-малко притеснен от вас" или "въодушевен съм от тази възможност" засилват емоционалната връзка. Музикантите също използват споделени чувства. Нийл Йънг е на 70 години, но все още се държи като един от "сърдитите млади хора", споделяйки негодуванието на публиката.

5. Определяйте високи очаквания и предавайте самоувереност. Очаквайки повече от другите и от себе си, вдъхновявате хората около вас да бъдат нещо повече. Но не е достатъчно да поставяте високи очаквания. Трябва да показвате на другите, че вярвате в тях. Когато продуцира групата The Time, Принс настоява те да подобрят сценичното си изпълнение. Според тогавашния кийбордист Джими Джем, Принс настоява всички членове на бандата да пеят и танцуват, докато свирят. "Това е, което Принс правеше непрекъснато. Показваше ни, че можем да правим неща, които не сме вярвали, че можем."

6. Използвайте контраст, за да рамкирате и фокусирате посланията си. Контрастът е силен реторичен похват, защото подчертава. Контрастни изречения като "Вместо да броим колко часа сте вложили, гледаме създадената от вас ценност" или "повечето фирми днес съкращават, а ние наемаме нови хора" изпращат силно послание в бизнеса. Поп звездите също го правят - например Мадона, която създава контраст между себе си и Лейди Гага, казвайки "Тя не е мен." по време на МDNA турнето си.

7. Използвайте списъци. Списъците увеличават харизмата, защото създават впечатление за завършеност. Изпращат послание, че имате ясно разбиране за проблема. Например, казвайки "Новите правила ще ни се отразят по три основни начина," вие се позиционирате като експерт по непознат въпрос.

8. Използвайте реторични въпроси. Реторичните въпроси въвличат другите. Например "Готови ли сте да избухнем?". Те създават очакване. Когато попитате "Какво правим оттук нататък?" другите са вперили очи във вас.

9. Използвайте невербални стратегии, за да оживите думите си. Активизирайки езика на тялото си, вие ангажирате другите. Жестовете, израженията на лицето и тона на гласа, които демонстрират страст оставят по-запомнящо се впечатление - независимо дали на сцената или в залата за конференции.

Днес Принс е един от най-добрите поп изпълнители. Той е вярвал, че харизмата може да се усвои - и го доказва. Също като него и вие можете да научите да имате по-силно влияние върху другите.

Коментари