На работното място или у дома, даването на обратна връзка може да бъде едно от най-трудните предизвикателства, пред които сме изправени. От една страна, трябва да бъдем честни; но от друга – да сме деликатни и да не засегнем никого.

В крайна сметка често се оказваме стъпили върху фината линия между поддържането на сърдечността и успешното постигане на своята цел.

Създаване на доверие

Всички имаме нужда от положителна атмосфера в нашите лични взаимоотношения, но същото важи и за работата: тя поражда доверие и между колегите. Редица изследвания показват, че положителната атмосфера на работното място е от съществено значение за ангажираността на служителите и тяхната продуктивност. Чувството за сигурност поощрява експериментирането и иновациите, креативността и усещането за лична ангажираност в просперитета на компанията. Емпатията на работното място създава психологическа безопасност, която в дългосрочен план подобрява дори индивидуалните резултати на служителите.

Когато използваме този вид позитивен, отворен и подкрепящ стил на обратна връзка, в крайна сметка създаваме доверие. Всеки човек, независимо от темперамента, възпитанието или възрастта, може да бъде истински себе си и даващ най-доброто от себе си, когато атмосферата, в която живее или работи, е положителна и подкрепяща.

Поддържане на положителен тон

Според психолозите позитивните взаимоотношения на работното място могат дори да намалят разходите за здравеопазване, защото значително подобряват здравето на служителите. Проучвания показват, че позитивните взаимоотношения на работното място засилват имунната система, поддържат в нормални граници кръвното налягане и сърдечния ритъм. Аналогично, да бъдеш в здрав брак или романтична връзка може да подобри физическото и психическото ни благосъстояние.

Проучване с участието на 3 хиляди души показва, че поведението и личността на ръководителите на екипи влияят на сърдечното здраве на своите служители. Това обяснява защо по-голямата част от хората избират работно място, което ги прави щастливи, а не това, което би им осигурило по-високи доходи. Щастието, което служителите търсят в служебен план, се характеризира с позитивни и подкрепящи взаимоотношения.

Тази необходимост от позитивна атмосфера вкъщи и на работа обаче, не изключва и нужда от предоставяне на обратна връзка, включително критична. Въпросът е как да я поднесем. Повечето съвети в тази област се фокусират върху това какво да кажете - например, нека похвалата бъде много по-обстойна от самата критика, слушайте повече, говорете по-малко и т.н. Това са важни съвети, но е важно да знаете, че нашата невербална комуникация е също толкова важна, колкото и думите, които използваме.

Изражение на лицето

Ние си правим изводи за това как се чувства някой от изражението на лицето му. Нечия усмивка предизвиква нашата собствена. По същия начин стоят нещата и с намръщените физиономии. Вътрешно ние винаги регистрираме това, което чувства другият човек. Усмихването е толкова важно за социалните взаимодействия, че можем да различим дали някой се усмихва, дори и да не го виждаме в момента. 

Усмихвайте се винаги, така че да проектирате топлина и добро отношение.

Контакт с очите

Изследванията показват, че очите наистина са прозорците на душата: можете да разберете нечии емоции само по погледа на събеседника си. Контактът с очите е решаващата първа стъпка за резонанса, термин, който психолозите използват, за да опишат способността на човек да чете емоциите на някой друг. Също така е важно да създадете усещане за връзка. Направете и поддържайте контакт с очите, когато давате на хората обратна връзка.

Глас

От ранна детска възраст ясно осъзнаваме гласовете на хората, които считаме за важни, и начинът, по който се чувстваме, когато даден човек промени начина, по който говори. Тонът говори много повече от думите и може напълно да разкрие как се чувстваме. Всъщност, ново изследване доказа, че често можем да усетим нечии емоции само по гласа.

Поза

Начинът, по който човек седи – леко прегърбен или изправен, с отворени или кръстосани ръце - предава послание.

Когато видим някой да стои с кръстосани ръце, ние се чувстваме по-малко свързани с него. Внимавайте за тази поза, особено в ситуации, които са важни за вас. Не кръстосвайте ръцете си, кимайте и говорете само в правилните моменти. Не забравяйте, че най-добрият начин другата страна да ви чуе е, ако не сте доминиращи.

Дишане

Изследванията показват, че емоциите, които чувстваме, променят начина, по който дишаме. Вероятно сте забелязали, че когато сте стресирани или ядосани, дишате бързо и повърхностно, а когато сте уморени или раздразнени, е по-вероятно да въздъхнете. По същия начин, когато сме с някой, който въздъхва много, може да се почувстваме подразнени. Преди разговора се опитайте да направите дълбоки, успокояващи вдишвания. Когато издишвате, сърдечната честота и кръвното налягане намаляват, така че се съсредоточете върху издишването. Това ще ви даде възможност да започнете срещата спокойни.

Внимание

Нашият ум се скита 50% от времето, показват изследванията. Освен това, предвид натоварените ни графици, съобщенията и имейлите, които се появяват на екрана през целия ден, понякога не присъстваме истински никъде – мислено обработваме по-рано чута информация, разсъждаваме по статия, която сме прочели, спомняме си телефонния разговор, който току-що сме провели… Но когато не сме напълно присъстващи, е по-малко вероятно да чуем какво имат да ни кажат хората, както и умело да реагираме и отговорим.

Автентичност

Бъдете себе си. Не се правете на нещо, което не сте – само помислете как се чувствате в компанията на някой, който се преструва или играе твърде много роли, или просто е фалшив. В повечето случаи се отдалечаваме от него с тягостно чувство за неудобство или усещане, че сме били манипулирани. Между другото изследване на Станфордския университет показва, че фалшът, който откриваме в своите събеседници, може да повиши кръвното ни налягане.

Емпатия

Вместо да виждате обратната връзка като "работа" или нещо неприятно, през което трябва да преминете, вижте разговора като възможност да се свържете с друг човек, който има свои собствени нужди и болки. Всеки в някакъв момент минава през трудни времена, слънчеви времена, болезнени времена. Когато си припомните човешките преживявания, които всички споделяме, ще откриете, че сте в състояние да донесете доброта и състрадание в разговора. Ако дадете обратна връзка, ще проучите какво е накарало вашия колега или служител да действа по определен начин и ще намерите правилните думи, за да насърчите различен тип поведение. Изследванията показват, че служителите се чувстват по-лоялни и са вдъхновени да работят по-усилено за мениджъри, които са състрадателни и любезни.

Емпатията не е само за очевидните моменти; тя е за всички моменти, в които не виждаме добре нещата около себе си и не знаем подробностите за това, което се случва. Често не знаем какво причинява нежелано поведение на работното място като пропуснати срокове или грешки. Въпросният служител или колега може би преживява труден период – може би скоро е станал родител, може би е пред развод, може би има близък, страдащ от сериозно заболяване.

Това, което трябва да се стараем да не правим, е да посочваме с пръст някого, критикувайки личността му – че е разсеян, неетичен или мързелив. Това не води до нищо добро в дългосрочен план. Създайте си практика да изяснявате случващото се и не забравяйте, че в повечето случаи нашето погрешно поведение се дължи на ситуационни фактори.

Framar.bg