3 стъпки срещу лошите навици

04 октомври 2018 г., 08:16
678

Shutterstock

Не ви харесва, но не можете да го промените. Лошият навик е упорит и борбата с него не е лесна работа. Всеки един лош навик обаче може да бъде победен, убедени са психолози.

1. Направете го съзнателен

Първата стъпка е да обръщате внимание кога и в какви ситуации се случва да се обърнете към лошия навик. 

"Ако можете да забележите кога го правите, при какви обстоятелства и какви чувства са свързани с това, най-вероятно ще разберете защо го правите и ще можете по-лесно да спрете", смята психотерапевтът д-р Сюзън Джафи. 

2. Водете дневник 

Да, звучи досадно. Но е добре да се прави в продължение на поне седмица. Записвайте кога се проявява навикът и какво минава през главата ви в този момент.

Виж още: Пет стъпки срещу отлагането 

"Правете списък с плюсовете и минусите на това поведение и ги записвайте", казва д-р Джеймс Клейбърн, автор на популярна книга по въпроса. "Измерването на каквото и да било по-скоро го променя, и най-вече - прави хората по-наясно с него."

3. Намерете му заместител

След сте изучили неприятния навик, можете да му намерите по-малко дразнещ, временен или постоянен заместител. "Ако имате навик да си хапете ноктите, опитайте да дъвчете дъвка", съветва Джафи.

Дълбокото дишане и медитацията също помагат, когато изпаднете в ситуация, отключваща навика.

Има и един малък трик, който някои психолози препоръчват: да носите гумен ластик на китката си и да го дръпвате всеки път, когато усетите, че се поддавате на лошия навик - усещането за дискомфорт ще се пренесе и върху нежеланото поведение. 

Ключови думи:
Коментари