Преди малко приключих разговор по телефона с клиентка и докато разсъждавах върху разговора, усетих сълзите в очите си –  пише д-р Сюзан Биали за Psychology Today. – Твърде добре помнех цикъла, през който тя минава: всяка нова диета обещаваше спасение. Все още помня блестящото чувство на надежда, чистота и вълнение, което чувствах, когато започвах нов режим на хранене: този път ще проработи. Това е вълшебният момент, в който всичко се променя. 

Усещането от спазването на новата диета е страхотно – поне в самото начало. Но неизбежно се проваля и старите навици се завръщат – заедно с познатите чувства на срам, некомпетентност, безсилие и безнадеждност. 

Повечето от нас знаят, че диетите не работят. Под „диета“ имам предвид хранителен режим, предназначен да ни помогне да отслабнем колкото е възможно по-бързо – което не е устойчиво в дългосрочен план. Последната доказана мъдрост в областта на отслабването е, че бързата загуба на тегло, обратно на популярните твърдения, е добра стратегия за намаляване на здравословните рискове, свързани със затлъстяването и лошите навици на хранене. Въпреки това трябва да имате реалистична дългосрочна стратегия или ще се върнете към старите навици и вероятно ще възвърнете всички изгубени килограми. 

Намираме в себе си достатъчно неща, които да критикуваме и чувството, че сме неспособни да поддържаме здравословен начин на живот може да бъде изключително деморализиращо. Не е ли наша вина, че не можем да контролираме апетита си и да спазваме диета?

Не, вината не е ваша. Неизбежно е. Диетите обикновено са екстремни начини на хранене, които постигат краткосрочни резултати, често на цената на доста голяма жертва. Чувствате се тотално неудовлетворени след ядене. Или прекарвате часове да приготвяте специални менюта или харчите пари за безумно скъпи храни. Всичко това работи в периода, в който сте изпълнени с ентусиазъм и решителност, но нямате търпение диетата да свърши, защото е толкова трудно да се поддържа. 

Аз победих люлката на диетите в живота си отдавна. Дълбоко вярвам, че става дума за парадигмална промяна, в която изграждаш нова връзка с храната и по-мило отношение към себе си. Става дума за разбиране на вашите уникални нужди, свързани с храната, вместо да следвате някакъв универсално приложим план. 

Не искам да омаловажа трудната задача, каквато е отслабването. Изследвания показват, че когато отслабнете, организмът ви увеличава сигналите на апетита в опит да възвърне равновесието си. Това е голямо предизвикателство. И въпреки това смятам, че начинът, по който подхождаме и мислим за храна та е единствената стратегия, която работи, за да постигнем и поддържаме здравословно тегло за цял живот. 

Ето три ключови принципа, които проработиха при мен и клиентите ми: