15 признака на емоционалната интелигентност

14 септември 2016 г., 12:20
15515

Guliver / iStock

Човек лесно губи контрол над емоциите си. Ето защо т.нар. емоционална интелигентност (ЕИ) е от толкова важно значение, пише Мениджър Нюз.

Умението да разпознаваш емоциите (в себе си и у другите), да си наясно с техния мощен ефект и да използваш тази информация, за да направляваш мисленето и поведението си, може да увеличи многократно шансовете ти за успешно постигане на целите.

Подобно на всяко едно умение, и емоционалната интелигентност се усвоява с време и практика. Вие обаче може вече да сте ЕИ, без дори да го подозирате.

Вижте следните твърдения и преценете дали те се отнасят за вас самите.

1. Разсъждавате върху чувствата. Много

Емоционалната интелигентност е пряко свързана с размишленията. Задавате въпроси от типа на „Защо се чувствам по този начин?“ и „Какво накара мен (или някой друг) да каже или направи това?“.

Когато разпознавате емоциите и реакциите, вие ставате по-внимателни и използвате тази информация във ваша полза.

2. Търсите гледната точка на другите

Осъзнавате, че мнението на другите за вас се различава от вашето собствено. Не става въпрос кое е правилно или погрешно. Важно е да разберете как гледната точка се различава.

3. Казвате „Благодаря!“

Изненадващо е колко широкоразпространена е липсата на вежливост сред хората.

Това обаче не важи за вас. Вие разпознавате силата на тази думичка. Знаете, че тя може да промени нечий ден, да заздрави взаимоотношенията. Именно поради тази причина отделяте миг от времето си, за да изразите благодарността си.

4. Знаете кога да „паузирате“

Важно е да знаете, кога да спрете и да се замислите, преди да предприемете някакво действие или да кажете нещо. На теория лесно, но на практика – не.

Разбира се, никой не е съвършен. Умението да паузирате обаче ви е предпазвало много пъти от излагане, превърнало ви е в по-добър служител и дори е спасило връзките ви.

5. Винаги се питате „Защо?“

Вместо да класифицирате хората по един или друг начин, осъзнавате, че зад всяко поведение се крие конкретна причина.

В желанието си да развиете качества като емпатия и състрадание, вие се стараете всячески да погледнете на ситуацията през очите на другите. Задавате си въпроси от типа на „Защо този човек се чувства по този начин?“ и „Какво се случва зад кулисите?“

По този начин вие можете да установите връзка почти с всеки.

6. Отворени сте към критиката

Никой не обича да получава критична обратна връзка. Дори и вие самите.

Знаете обаче, че в нея често се съдържа и зрънце истина. Дори и когато не е поднесена по идеалния начин.

Освен това критиката ви помага да разберете как мислят другите хора. Затова вие се научавате да контролирате емоциите си и се опитвате да научите колкото се може повече.

7. Постоянно взимате предвид реакцията на другите

Още в мига, в който се срещнете с някого, вие започвате да го анализирате. Просто не можете да се спрете.

Тези ваши наблюдения обаче си имат и своите предимства. Осъзнавате, че всичко, което казвате и правите, има потенциален ефект върху другите. Съответно – започвате да се фокусирате не само върху това, което казвате, но и върху начина, по който го изричате.

8. Извинявате се

Знаете, че „Извинявай“ е една от най-трудните за изричане думи. Вие обаче сте наясно и с нейната мощ.

Когато признавате грешките и се извинявате по подходящия начин, започвате да развивате качества като скромност и автентичност. А това привлича останалите хора.

9. Прощавате

Знаете, че никой не е свършен. Съответно – наясно сте с факта, че невъзможността да простиш е равно на нож, останал в рана. Никога няма да й позволите да заздравее.

Вместо да задържате обидата в себе си, вие прощавате на другите и продължавате напред с живота си.

10. Имате богат емоционален речник

Когато знаете как да изразявате чувствате си, вие увеличавате способността си да ги разбирате. Тъжни сте? Опитвате се да разберете защо – разочаровани ли сте, наранени ли сте? Каква е причината?

Разширявайки вашия активен „емоционален речник“, вие се научавате кога е необходимо да предприемете някакво действие.

11. Хвалите искрено и за конкретни неща

Постоянно търсите доброто у хората. Казвате им какво цените в тях. Това ги вдъхновява. По този начин работата с вас е приятна, а служителите ви са мотивирани да дават най-доброто от себе си.

12. Стараете се да контролирате мислите си

Хората казват, че не можеш да попречиш на птицата да кацне на главата ти, но си способен да я спреш да си създаде гнездо.

Когато сте попаднали в негативна ситуация, често нямате контрол над естествената си емоционална реакция.

Вие обаче контролирате онова, което ще се случи след това: фокусирате се върху мисленето.

Вместо да дълбаете върху тези чувства и да си мислите колко несправедлива е ситуацията, вие превръщате случилото се в нещо позитивно. Разработвате план, посредством който започвате да се движите напред.

13. Гъвкави сте в отношението си с хората

Лош навик е да съдите другите, без да взимате предвид контекста и обстоятелствата, довели до постъпката им.

Вие не правите това. Напротив – знаете, че всеки има лош ден, дори лоша година. Когато отказвате да класифицирате хората, вашето мнение за тях остава гъвкаво и вие извличате максимума от връзките си с тях.

14. Анализирате своите слаби страни

Нужен е кураж, за да разпознаете своите собствени слаби страни. Докато не започнете да работите по тях обаче, вие няма да се подобрите.

Когато анализирате ситуациите, в които сте губили контрол върху емоциите, започвате да разработвате своя стратегия, която ще ви помогне за в бъдеще.

15. Знаете, че емоциите могат да бъдат използвани против вас

Подобно на всяко едно умение, емоционалната интелигентност може да бъде използвана както етично, така и неетично. Често тя е ефективно средство за манипулация.

Ето защо вие подобрявате своята емоционална интелигентност, за да се предпазите от подобни ситуации.

Ключови думи:
Коментари