Може би отдавна сте подозирали този факт. Сега обаче австралийски учени доказаха, че растенията наистина чувстват, когато ги докосваме, пише Science Alert.

Нещо повече – различните усещания задействат каскада от психологически и генетични промени в зависимост от стимулацията, която растенията получават. Например капки дъжд или леко потупване.

„Въпреки че хората като цяло предполагат, че растенията не чувстват нищо, когато някой ги докосва, откритията ни показват, че те са доста сензитивни на допир“, казва главният изследовател Оливър Ван Акен от Университета на Западна Австралия.

„Да, растенията не се оплакват, когато ги ощипете, стъпите върху тях или просто се отъркате в листата им, докато се разхождате. Те обаче напълно осъзнават този контакт и откликват светкавично на начина, по който сте се отнесли с тях“, добавя той.

Но едно по едно. Нека не прекаляваме с антропоморфизирането. Да, всичко това звучи очарователно и трогателно. Не трябва да забравяме обаче, че растенията нямат мозък и те „не мислят“.

Също така не разполагаме с доказателство, което да сочи, че действително „чувстват“ по начин, който наподобява нашето възприятие за усещане.

Не на последно място - и предишни изследвания са показвали, че растенията имат доста ясна представа за средата, която ги обкръжава. Така например те могат да „чуят“, когато някое насекомо ги дъвче, и съответно – пускат токсини, за да го спрат. Също така умеят да комуникират помежду си чрез подземен „интернет“ от гъби.

Да, няма видима реакция на който и да е от тези стимули. С това свое умение обаче растенията успяват да се ориентират в средата, в която се намират, да се подготвят за потенциални опасности или да се възползват от променящите се времеви условия.