Преди хората да изобретят соларните клетки, които превръщат светлината в електричество, както и може би много преди растенията да започнат да съхраняват химическа енергия, скалите вече са правили именно това.

Учени откриха първите доказателства за естествено, но небиологично преобразуване на светлина в електричество. Подобни примери са често срещани и могат да бъдат открити върху покритията на скалите в китайските пустини. Процес, който вероятно е изиграл ключова роля в превръщането на Земята в година за обитаване планета.

Много пустинни скали имат тънки покрития от желязо и магнезий. Докато проучва проби от пустинята Гоби, изложени на ярка светлина, проф. Анухай Лу от Пекинския университет открива електрически ток по повърхността. Но само в района на тези метали. Колкото по-слаба е светлината, толкова по-малък е електрическият ток. Това означава, че покритията на практика преобразуват фотоните в движещи се електрони. Освен това покритията са доста стабилни. Т.е. генерацията на ток вероятно трае цял ден.

Не си мислете обаче, че може да зареждате телефона си, ако се озовете в пустинята с изчерпана батерия. Електрическият ток е слаб, казва проф Лу в Proceedings of the National Academy of Sciences. Той ще си остане такъв, дори и ако изложим скалите на светлина, която е няколко пъти по-мощна от Слънцето.

По-малко от 1/10 000 от фотоните в слънчевата светлина се преобразуват в движещи се електрони от богатите на магнезий покрития. Тези, богати на желязо, се справят още по-зле. А сега сравнете производителността им с комерсиалните слънчеви панели, които се доближават почти до 100-процентово преобразуване при правилната дължина на вълната.