Не е нужно да летим до Марс, за да видим космически гледки. На нашата планета има такива места, че попаднеш ли в тях, имаш чувството, че си на друга планета.

Изригвания на вулкани, многовековна дейност на ветрове, вода и слънце създават такива причудливи очертания, че не ни остава нищо друго освен да се възхищаваме колко велик и прекрасен е светът, в който живеем.

Ето някои от тях.

Долината на смъртта, САЩ

Разположена на границата между Калифорния и Невада, тя е едно от най-мистичните места на планетата. Преди много, много години е била дъно на море, а сега представлява скалисти обрузувания, пясъчни дюни и пр., наподобяващи шестоъгълник. Но голямата загадка на това място са "движещите се камъни" - феномен, заключаващ се в това, че камъните периодично и произволно се местят из долината, оставяйки дълги следи зад себе си. Учените все още не са разгадали накъде се движат и защо.

Снимка: Gary C. Tognoni / Shutterstock

Лунната долина в Чили

Това е най-сухото място Земята, тук не достига  влажен въздух заради преградата на Андите. Пейзажите в пустинята Атакама напомнят повърхността на Луната, тук няма нищо друго освен камъни, пясъчни дюни и солени езера. Сходството е особено поразително по залез, когато хълмовете и скалите хвърлят дълги сенки, а залязващото слънце обагря долината в невероятни цветове.

Снимка: Skreidzeleu / Shutterstock

Долината на монументите, САЩ

Уникалната геоложка формация е разположена на границата на два щата: Юта и Аризона. Цялата долина е прорязана от един единствен път.

Снимка:  Zhukova Valentyna / Shutterstock

Бялата пустиня, Египет

Уникални са тези бели карстови образувания, наподобяващи айсберги. Стоят си на това място отпреди хиляди години, откакто оттук си е отишла водата на океана. Гледката е особено впечатляваща по изгрев и залез.

Снимка: Galyna Andrushko / Shutterstock

Каменната гора, Китай

Космическите пейзажи на Каменната гора са резултат от разрушаващото действие на ветровете и упорството на морската вода в продължение на много векове. Освен скали, тук има и няколко пещери, езера и водопади. Около мястото витаят множество легенди, а през втората половина на юни тук се провежда голям фестивал с факли.

Снимка: happystock / Shutterstock

Каменните вълни, САЩ

Удивителните образувания са застинали в каньона Вермилион, Аризона. Масивите от червен камък са се нагънали изящно под формата на вълна в резултат на водна ерозия в продължение на милиони години. Мощни потоци през сезона на дъждовете са шлифовали мекия пясъчник на каньона и в комбинация са останалите метеоролигични условия, са го пресовали до този му вид.

Снимка: Filip Fuxa / Shutterstock

Кападокия, Турция

Стигнеш ли до тук, трудно е да продължаваш да вярваш, че все още си на планетата Земя. Освен причудливите природни образувания, интерес за туристите представляват скалните градове и манастири и в частност селцето Гереме, където местните хора продължават да строят и до днес домовете си по древни технологии.

Снимка: Nejdet Duzen / Shutterstock

Сухите долини на Антарктида

И, за финал - най-необикновеното място на нашата планета, разположено в Антарктида - сухите долини, където вече 2 млн. години не е падал дъжд. Местността с площ 8000 км2 не е покрита с лед, а ветровете духат с такава невъобразима скорост (320 км/ч), че всякаква влага се изпарява. Природните условия на сухите долини са много близки до тези на Марс, поради което тук редовно се провеждат сериозни изследвания и изпитания.

Снимка: NASA/GSFC/METI/ERSDAC/JAROS, and U.S./Japan ASTER Science Team