Десетгодишно проучване на изследователи Вашингтонския център за наблюдение на въглерода показва, че ние, хората, изхвърляме в атмосферата на планетата десетки пъти повече въглероден диоксид и други въглеродни съединения от всички вулкани на Земята. При това въпреки факта, че 99,8% от въглерода на нашата планета е под повърхността на планетата ни.

Резултатите опровергават популярното твърдение на скептиците, че вулканите отделят повече въглероден диоксид в атмосферата от хората.

Общото количество въглерод, разположено на повърхността и в атмосферата на нашата планета, учените оцениха на около 43 500 гигатона. Според тях това е само 0,2% от общия въглерод на Земята - 1,85 милиарда гигатона, допълва БГНЕС. По-голямата част от въглерода - 99,8% - е под повърхността на Земята.

Проучването показва, че вулкани и други вулканично активни образувания, като пукнатини в земната кора, отделят около 0,3-0,4 гигатона въглерод годишно в атмосферата. Човечеството изпраща в атмосферата между 40 и 100 пъти повече въглероден диоксид.

„Скептиците може да вярват, че вулканите се съревновават с човечеството по въглеродните емисии, но това изобщо не е така“, казва Мари Едмъндс, професор по вулканология и петрология от колежа Куинс, Кеймбридж.

Според професор Селина Суарес от университета в Арканзас „Сега достигнахме нивото на въглеродна катастрофа, което е малко отрезвяващо.“