Слънчевата корона – най-външната част на Слънцето, се вижда с невъоръжено око единствено по време на слънчево затъмнение. Именно поради тази причина през последните десетилетия астрономите, които искаха да я изучават, трябваше да проявяват креативност. Най-скорошното изобретение в това отношение е суборбитален телескоп, който бе изведен в космоса посредством ракета само за 10 минути. За този кратък период от време обаче той успява да направи най-детайлните снимки (с най-висока резолюция) на слънчевата корона въобще.

Откритията са публикувани в The Astrophysical Journal.

Телескопът, наречен High-Resolution Coronal Imager (Hi-C), притежава способността да вижда детайли с минимален размер до 70 км. Екипът се фокусира върху магнетизираните нишки от плазма, които срещаме в короната. Телескопът успява да заснеме „тънки“ нишки с „едва“ 200-км широчина (макар че обикновено тя достига около 510 км).

„Досега астрономите, изучаващи Слънцето, можеха да наблюдават най-близката до нас звезда в SD, докато тези невероятни данни, предоставени от телескопа Hi-C, ни позволяват да изследване части от Слънцето за първи път в Ultra HD”, коментира Робърт Уолш, ръководител на екипа на Hi-C и професор от Университета на Централен Ланкашир.

Източник:  Hi-C. NASA/UCLan/Hi-C Collaboration

Това е третото изстрелване на H-C. Планирани са още за в бъдеще. Екипът ще обедини наблюденията си и със слънчевата сонда „Паркър“ на NASA, както и със Solar Orbiter (SoIO) на Европейската космическа агенция. Първият апарат вече изучава Слънцето, докато вторият бе изстрелян през февруари тази година.

Тези нови снимки, направени от Hi-C, ще ни помогнат да научим повече за атмосферата на Слънцето, категорична е д-р Ейми Уайнбаргър от NASA. Учените тепърва трябва да разберат как короната е станала толкова гореща. Нейната температура достига милиони градуси, което е озадачаващо предвид факта, че повърхността на Слънцето е около 5500 °C. Телескопът Hi-C, както и останалите слънчеви мисии, би трябвало да съберат достатъчно информация, която да ни позволи да разплетем тази мистерия веднъж и завинаги.

Източник:  Hi-C. NASA/UCLan/Hi-C Collaboration