Плутон е свят, пълен с изненади. Тази планета-джудже не е мъртва скала, разположена на края на Слънчевата система, а геологически активен обект с тънка атмосфера, която може да бъде видяна в цялата ѝ прелест на снимката по-горе, направена от "Ню хърайзънс" през 2015-а.

Атмосферата в частност винаги е привличала вниманието на астрономите. През годините та се опитали да разберат дали е постоянна или се променя при различните сезони, докато планетата обикаля около Слънцето. Дълго време смятахме, че когато Плутон се движи по-близо до Слънцето, ледът по повърхността се превръща в газ, а щом се отдалечи, той се кондензира и отново замръзва. Ново изследване, публикувано в Icarus обаче, твърди, че нещата не седят точно по този начин.

С помощта на Стратосферната обсерватория за инфрачервена астрономия (SOFIA) изследователите са проучили атмосферата по време на звездна окултация (явление, при което отдалечен астрономически обект бива изцяло или частично закрит от друг, по-близък до наблюдателя). Когато Плутон преминава пред звезда, SOFIA използва светлината на тази звезда, за да изучи атмосферата. Наблюденията от SOFIA са направени едва няколко седмици преди "Ню хърайзънс" да прелети край планетата.

Орбитата на Плутон е много по-яйцевидна, отколкото тази на Земята. Планетата-джудже обикаля Слънцето за цели 248 години. През 20 от тях тя се намира по-близо до звездата ни, отколкото Нептун. За последен път това се случва между 1979-а и 1999-а. Т.е. сега тя е по-далече от Слънцето и съответно – температурите на нея са по-ниски. На този етап атмосферата изглежда незасегната.

Данните показват, че атмосферата е мъглива, но не са настъпили промени между наблюденията през 2015-а и тези от 2011-а до 2013-а.

„Плутон е мистериозен обект, който не престава да ни изненадва – казва водещият автор на проучването Майкъл Пърсън, директор на астрофизичната обсерватория „Уолъс“ към Масачузетския технологичен институт. – В по-ранните и по-отдалечени наблюдения имаше подсказки, че ще съществува лека мъгла, но не и конкретни доказателства, които да потвърдят съществуването ѝ – не и преди да пристигнат данните от SOFIA. Сега се опитваме да разберем дали атмосферата на Плутон ще рухне през идните години – вероятно тя е много по-устойчива, отколкото предполагахме досега.“