NASA пусна интерактивна карта на Марс, съставена от 110 хил. снимки, направени от космическия апарат „Марс Риконъсънс Орбитър“ (МРО) на агенцията.

Проектът е дело на учени от Лабораторията за планетарна визуализация "Мъри" към Калифорнийския технологичен институт. Самата карта  се състои от 5,7 трилиона пиксела и предлага обширен черно-бял поглед към Марс.

Инструментът, поддържан онлайн от Калтех, предлага преки пътища към някои от най-популярните обекти на Червената планета, включително най-голямата планина Олимп и кратера Джезеро - пресъхналото езеро, където се провежда мисията на марсохода „Пърси“. „Посетителите“ могат също така да отбелязват места, да измерват разстояния и да активират допълнителни слоеве над основната карта като пътища на марсоходите, топографска топлинна карта и ударни кратери.

"В продължение на 17 години „МРО“ ни разкриваше Марс такъв, какъвто никой досега не го е виждал", казва Рич Зурек, научен ръководител на проекта на мисията. "Тази мозайка е един чудесен нов начин да разгледаме някои от изображенията, които сме събрали."

Изображенията са от контекстната камера на МРО. Тя редовно наблюдава марсианската повърхност, докато орбиталният апарат обикаля около планетата. Мозаечното изображение е сглобено алгоритмично; всичко, което компютърът не е могъл да контекстуализира, е добавено ръчно.

Ако имате нужда да опресните знанията си за Марс или просто искате да разберете къде се намират всички мисии (минали и настоящи) една спрямо друга, то този грандиозен портрет на Червената планета ще ви бъде наистина полезен.

Източник: Gizmodo