Има много неща за Слънцето, които не разбираме. Дори тези, които познаваме добре, често могат да ни изненадат. Слънчевият цикъл е едно от тях. Нашата звезда преминава редовно през цикли на активност, които продължават около 11 години. Предварително обаче нямаме представа нито колко ще е активен този цикъл, нито кога ще настъпи максимумът.

Могат да се правят прогнози, тъй като слънчевата активност влияе на спътниците. По време на максимума е по-вероятно да има и слънчеви изригвания, които освен всичко останало са и по-мощни. Но изглежда, че за настоящия цикъл (номер 25) учените са били твърде консервативни в прогнозите за нивото на активност и моментът на неговия максимум. Официалните прогнози, стъпващи върху основата на различните модели, първоначално насрочваха максимума за около юли 2025 г. Сега се смята, че той ще се случи между януари и октомври догодина.

Първоначалната прогноза беше направена през 2019 г., когато Слънцето беше в своя минимум. Новата се базира на начина, по който звездата се държи оттогава насам; цикъл 25 е много различен от 24, който по отношение на активността беше много по-тих от средното историческо ниво.

"Очакваме, че новата ни експериментална прогноза ще бъде много по-точна от тази от 2019 г. и, за разлика от предишните прогнози за слънчевия цикъл, тя ще се актуализира непрекъснато на месечна база, когато се появят нови наблюдения на слънчевите петна", казва в изявление Марк Миш, ръководител на Solar Cycle в Центъра за прогнозиране на космическото време на NOAA. "Това е доста значителна промяна."

Интересно е, че някои учени са предвидили по-ранен и по-висок връх, като са изследвали поведението на терминатора. Това няма нищо общо с Арнолд Шварценегер, а с цикъла на Хейл, 22-годишния цикъл на магнитна активност, който се случва на Слънцето. Магнитното поле на звездата се преобръща по време на всеки слънчев цикъл - това става два пъти (два слънчеви цикъла) и завършва цикъла на Хейл.

Обръщането се случва около слънчевия максимум, но има интересна магнитна особеност, която може да бъде проследена. Магнитните понички се образуват на около 55 градуса географска ширина и се придвижват към екватора, където се унищожават взаимно. Това е терминаторното събитие. В една статия изследователите са установили, че проследяването на терминаторното събитие може да хвърли повече светлина и за следващия слънчев максимум.

"Бонусът на новата статия е нещо, което наблюдаваме от известно време, и това е възможността, след терминатора, да се прогнозира кога магнитните полюси на Слънцето ще се обърнат - което се случва около максимума на слънчевата активност. По време на подаването/приемането на доклада очаквахме, че ни делят 12-18 месеца до максимума, а сега вероятно става дума за по-малко 12", заяви водещият автор д-р Скот Макинтош, заместник-директор на Националния център за атмосферни изследвания, пред IFLScience още през април.

Слънчевият максимум почти наближава, така че през следващите месеци очаквайте още слънчеви изригвания и полярни сияния.