През 2018 г. учени откриват доказателства за съществуването на езера с течна вода под южния полюс на Марс. С помощта на радарни технологии те засичат ярки радарни отражения, консистентни с големи водни басейни. Ново проучване обаче твърди, че тези открития са най-обикновен „прашен мираж“.

В научното издание Geophysical Research Letters международен екип сравнява наблюденията върху южния полюс с останалите части на Червената планета. След като добавят въображаема ледена покривка, дебела 1,6 км върху целия Марс, се оказва, че радарните наблюдения откриват сходни отражения навсякъде (и най-вече – над вулканичните равнини).

Специалистите твърдят, че отразителните повърхности под леда на южния полюс само изглеждат като вода и че тези структури представляват или залежи на древна лава, богата на желязо, или изсъхнали речни корита, покрити с минерални наноси. Според тях това е далеч по-правдоподобно обяснение на извършените през 2018 г. наблюдения.

„За да може водата да се запази толкова близо до повърхността, трябва да имате както особено солена среда, така и силен и местен източник на топлина. Регионът обаче не отговаря на тези изискания“, казва планетарният учени Сирил Грима от Тексаския институт по геофизика и водещ автор на изследването.

Не за първи път съществуването на течно езеро на Червената планета се поставя под въпрос. Миналото лято излезе изследване, публикувано в същото научно издание, според което глината, която се среща в изобилни количества на Марс, би могла да обясни отраженията, наблюдавани под леда.

„Науката не е имунизирана от грешки от първия път – казва Айзак Смит, водещ автор на по-старото проучване. – Това важни в пълна сила за планетарната наука, при която проучваме места, които никой досега не е посещавал, и разчитаме на инструменти, за да засичаме всичко дистанционно.“

„Според мен красотата в откритието на Грима се крие в това, че макар и днес да опровергава идеята за течна вода под южния полюс на Марс, то ни показва и с максимална прецизност къде бихме могли да търсим доказателства за съществуването на древни езера или речни корита [за в бъдеще] и да тестваме хипотезите за по-мащабното изсъхване на марсианския климат за период от милиарди години.“

Според скорошно проучване преди около 3 млрд. години Марс е бил мразовит и влажен свят – с обширен северен океан, както и с огромни ледени шапки и ледникови долини. В момента авторите на двете проучвания проучват възможностите за мисии, които биха могли да използват радари за търсенето на вода на Марс.