Неутронните звезди са едни от най-плътните обекти във Вселената. В нещо, голямо колкото приблизително един град, откриваме повече компресирана маса от слънчевата. Това от своя страна има едно особено последствие – тези космически обекти са изключително гладки. Гравитационното притегляне на неутронните звезди е толкова високо, а кората им – толкова твърда, че „планините“ по тях не надвишават 1 мм.

Резултатите, представени на тазгодишната Национална среща на астрономите, са получени от нови модели, които се опитват да създадат по реалистични симулации на неутронните звезди. В частност, екипът проявява интерес към най-дребните деформации по повърхността им – т.е. миниатюрните „планини“. Именно така учените откриват, че въпросните формации са стотици пъти по-малки, отколкото предполагахме досега.

Колко големи могат да бъдат тези планини, преди кората на неутронната звезда да се счупи? Това е въпросът, който вълнува учените през последните две десетилетия, казва водещият автор на проучването Фабиан Гитинс от Саутхамптънския университет.

Силите, свързани с тези обекти, са наистина впечатляващи. Симулациите показват, че повърхността на неутронната звезда е 10 млрд. пъти по-твърда от стоманата. Според предишни модели тези планини вероятно са до няколко сантиметра високи (което подсказва, че кората може да се счупи във всяка една своя точка), но според новото проучване това предположение не е подкрепено от физически реалистични сценарии.

Неутронните звезди са наистина гладки. Ако надуем един подобен космически обект до размера на Земята, тези планини няма да са по-високи от половин метър. По-гладко нещо от неутронна звезда едва ли има.

„Тези резултати показват как неутронните звезди са наистина забележителни сферични обекти. Освен това става ясно, че наблюдаването на гравитационните вълни от въртящите се неутронни звезди вероятно ще бъде още по-трудно, отколкото предполагахме“, добавя Фабиан.

Материалът, от който неутронните звезди са създадени, представлява изключително състояние на материята. Той е 100 трлн. пъти по-плътен от който и да е друг материал на Земята. Освен това учените очакват, че е организиран в странни структури, наречена ядрена паста. Те са ни познати от направените до момента симулации, но астрономите се надяват, че скоро ще могат да извършат директни наблюдения върху тях.