Астрономи анализират WASP-189 b – една от най-екстремните планети, на които сме се натъквали някога – и откриват, че тя, подобно на земната, има многопластова атмосфера. С това обаче сходствата приключват. WASP-189 b е с два пъти по-голяма маса от Юпитер, а температурите там достигат хиляди градуси.

Причината за това е, че планетата се намира изключително близо до своята звезда. Тя прави една пълна обиколка около нея само за 2,7 дни – все пак се намира 20 пъти по-близо до нея, отколкото Земята до Слънцето. Благодарение на това обаче изследователите успяват да изучат атмосферата ѝ подробно. Те публикуват наблюденията си в Nature Astronomy.

Международният екип от астрономи открива в атмосферата желязо, хром, ванадий, магнезий и манган, както и титаниев оксид.

„Измерихме светлината, идваща от звездата и преминаваща през атмосферата на планетата. Газовете в нейната атмосфера абсорбират част от слънчевата светлина – по същият начин озонът поглъща част от слънчевата светлина в земната атмосфера. Именно по този начин получаваме техния характерен “отпечатък“ - казва водещият автор на проучването Библяна Принот от Лундския университет. -  С помощта на HARPS [ловецът на планети на Европейската южна обсерватория] успяхме да идентифицираме съответстващите субстанции.“

Титаниевият оксид представлява особено вълнуваща находка, тъй като се свързва с пласт, подобен на озона, както и с пластове, типични за стратосферата, на други екзопланети. В конкретния случай учените дори откриват доказателство за съществуването на допълнителни пластове.

„В нашите анализи забелязахме, че „отпечатъците“ от различните газове са сравнително променени и не отговарят напълно на нашите очаквания. Смятаме, че силните ветрове и други процеси вероятно са виновни за това. И тъй като отпечатъците от различните газове са променени по различни начини, смятаме, че това е индикация, че съществуват в различни пластове – по същият начин отпечатъците на водните изпарения и озонът на Земята ще изглеждат променени по различен начин от разстояние, тъй като по-голямата част от тях са в отделни атмосферни пластове“, обяснява Принот.

Все още не знаем доста неща за атмосферите на екзопланетите (дори и за газовите гиганти в нашата собствена Слънчева система). Това ново изследване обаче разкрива, че далечните светове най-вероятно не притежават еднопластови атмосфери.