Преди няколко години изследователи откриха галактики, в които обикновената материя е преобладаваща. Сега ново изследване добави още 19 подобни космически обекта.

Според нашите модели галактиките се образуват в гравитационните кладенци с голяма концентрация на тъмна материя. Това е хипотетична форма на материята, която не си взаимодейства със светлината – само с гравитацията. Повечето галактики във Вселената се отличават със специфично съотношение между обикновена и тъмна материя, като последната взима превес с 1 към 5.

В галактиките-джуджета тези съотношения са още по-крайни – тук тъмната материя е от 10 до хиляди пъти повече спрямо обикновената. В новооткритите галактики-джуджета обаче обикновената доминира над тъмната. От една страна, това озадачава учените, от друга, поставя под въпрос стандартните ни космологични модели.

„Този резултат е изключително труден за обяснение с помощта на стандартните модели за формиране на галактиките в контекста на съгласуваната космология. Трябва да преосмислим гледната си точка за естеството на тъмната материя“, казва ръководителят на изследването проф. Ки Гуо от Китайската академия на науките.

Откритието става възможно благодарение на данни, събрани от изследването Sloan Digital Sky, както и на 40 процента от данните от каталога Arecibo Legacy Fast (ALFA). Повечето джуджета-галактики, изучавани досега, са били „местни“ в близост до Млечния път (или сравнително близки). По-далечните са били твърде бледи и трудни за детайлно проучване.

Ако откритията на астрономите се потвърдят, те ще представляват поредното доказателство, че галактиките могат да се формират без наличието на големи количества тъмна материя (или че могат да я изгубят с течение на времето). Как точно? Все още не знаем.

Източник: Nature Astronomy