Астрономи откриха сериозни доказателства за наличието на полярен циклон, бушуващ в горната част на ледения гигант. Досега подобно нещо не е било наблюдавано на този свят, но то потвърждава правилото, че всички планети с атмосфера в нашата Слънчева система, независимо дали са скалисти или газови, притежават полярни вихри.

Новите данни са получени от учени от Лабораторията за реактивно движение на NASA, които са проучвали данни, събрани от Very Large Array. Докато изследва радиовълните, излъчвани от Уран, екипът установява, че въздухът, циркулиращ на северния полюс, вероятно е по-топъл и по-сух – а това само по себе си е сигурен признак за силен циклон.

На този етап единствената планета в Слънчевата система, на която не са били наблюдавани циклони (или антициклони, които се въртят в посока, обратна на орбитата на планетата), е Меркурий. Той обаче не разполага със съществена атмосфера.

Наблюдението е осъществено чрез Very Large Array - 28 радиотелескопа, разположени в прашната пустиня на Ню Мексико, които могат да надникнат през облаците на ледения гигант и да видят какво се случва под тях.

Освен това астрономите днес имат възможността да наблюдават Уран от доста удобна позиция. Този леден газов гигант прави една пълна обиколка около Слънцето за около 84 земни години и през последните няколко десетилетия е бил обърнат към нас по такъв начин, че полюсите му не са били видими. От около 2015 г. насам обаче Уран се намира в перфектна позиция за изучаване.

"Тези наблюдения ни казват много повече за историята на Уран. Това е много по-динамичен свят, отколкото вероятно си мислите", казва в изявление Алекс Акинс, водещ автор на изследването от Лабораторията за реактивно движение на NASA в Южна Калифорния. "Той не е просто обикновена синя топка от газ. Много неща се случват под повърхността.“

Когато през 1986 г. космическият апарат "Вояджър-2" премина покрай Уран, той наблюдава множество интересни явления, включително завихряне, което изглеждаше така, сякаш метановите облаци се въртят на южния полюс на планетата.

Въпреки че на пръв поглед това приличаше на категорично доказателство за наличието на полярен циклон, инфрачервените измервания от "Вояджър" не откриха температурни промени, което предполага, че става дума за нещо друго.

Новото изследване обаче показва, че преди десетилетия "Вояджър" може би действително е наблюдавал полярен циклон. В противен случай вероятно става дума за някакво доста по-странно явление.

Изследването е публикувано в списание Geophysical Research Letters.