Снимаме Земята от Космоса вече близо един век, но тези 9 фотографии на нашата планета са едни от най-въздействащите.

Насладете им се!

Първата снимка на Земята от космоса, направена по време на суборбитален полет на ракетата V-2 през 1946 г.

Трудно е за вярване, но тази снимка на Земята, заснета на 24 октомври 1946 г., е направена 11 години преди „Спутник“ да навлезе в нискоземната орбита. Първата гледка към нашата планета, уви, е направена от камера, монтирана върху модифицирана ракета V-2 (да, същата, която нацистите използват по време на Втората световна, за да тероризират британците). Тя е изстреляна от ракетната база Уайт Сандс в Ню Мексико и достига максимална височина 105 км. Именно е направена и самата снимка – на 5 пъти по-голяма височина от предишния рекорд.

Източник: U.S. Army/ White Sands Missile Range/Applied Physics Laboratory

Първата гледка към Земята от Луната

„Лунар Орбитър 1“ на NASA е първият космически апарат в историята, който заснема Луната от района на Луната. Това се случва на 23 август 1966 г. Това се случва по време на неговата 16-та лунна орбита. Впоследствие апаратът изпраща снимката до станцията на NASA „Роберто де Чавела“ край Мадрид, Испания.

Земен изгрев

Тази култова гледка към Земята, допълнена от неравния лунен пейзаж, е направена на 24 декември 1968 г. по време на пилотната мисия „Аполо 8“. „Обширната самота вдъхва страхопочитание и те кара да осъзнаеш какво всъщност притежаваш на Земята“, казва астронавтът Джим Ловел по онова време.

Синьото топче

Това е една от най-разпознаваемите снимки на Земята въобще. Тя е направена на 7 декември 1972 г. от екипажа на „Аполо 17“ и показва нашата планета в цялата ѝ прелест. По това време астронавтите вече са се завръщали към дома и са се намирали на около 29 хил. км. Африка и Мадагаскар могат да бъдат забелязани, както и Арабският полуостров и Антарктика.

Гледка към Земята и Луната в изолация

Космическият апарат „Вояджър 1“ на NAAS прави тази снимка на Луната и Земята на 18 септември 1977 г., преди да се сбогува с тях завинаги. Това е първият изглед към тези два космически обекта в изолация в рамките на един кадър. По това време „Вояджър 1“ се е намирал на 11,66 млн. км от Земята. Изображението е изградено от 3 снимки, като яркостта на Луната е увеличена допълнително за повече яснота.

Източник: NASA/JPL

Най-далечната гледка към Земята от космоса

Прословутата снимка „Бледа синя точица“ на „Вояджър 1“ е направена на 14 февруари 1990 г. И до ден днешен това е най-далечната гледка към Земята, която някога сме виждали. По това време космическият апарат се е намирал на 6 млрд. км от Слънцето. „Погледнете отново към тази точица – пише Карл Сейгън в своята книга „Бледа синя точица“. – Това е тук. Това е домът ни. Това сме ние.“

Източник: NASA/JPL-Caltech

Тази подобрена версия на фотографията бе представена през 2020 г.

Източник: NASA/JPL-Caltech

Първата гледка към Земята, заснета от друга планета

Автор на тази невероятна мозаечна фотография е марсоходът „Спирит“ на NASA. Тя е направена в началото на 2004 г. от Червената планета.

NASA/JPL-Caltech/Cornell/Texas A&M

Земята и Луната, погледнати от повърхността на Марс

„Кюриосити“ успя да бие постижението на „Спирит“, като включи в своя кадър и Луната. Тази снимка е направена на 31 януари 2014 г. от инструмента Mastcam на марсохода – около 80 минути след залез. По това време Земята е била най-яркият обект на небосвода. Когато фотографията е направена, Червената планета се е намирала на 160 млн. км от нас.

Източник: NASA/JPL-Caltech

Когато приближим леко и добавим малко тъмен фон (виж анотираното изображение по-горе), можем да разпознаем и Луната. „Един човек с нормално зрение, стоящ на Марс, би могъл да види спокойно Земята и Луната като две отделни и ярки вечерници“, пише NASA.

Източник: NASA/JPL-Caltech

Това епично мозаечно изображение е заснето от „Касини“ с широко- и тесноъгълните си камери на 19 юли 2013 г. По това време сондата на NASA се е намирала на толкова голямо разстояние от нас (1,46 млрд. км), че Земята и Луната изглеждат като една-единствена точка.

Снимка: NASA/JPL-Caltech/SSI

Анотираната версия на снимката показва и разположението на Марс и Венера. Ярката точка вляво от Сатурн е Енцелад, докато ярката точка долу вляво е Тетида - още един спътник на Сатурн. Общо на фотографията откриваме 15 космически обекта или феномена. Тя е съшита от цели 323 изображения.

Снимка: NASA/JPL-Caltech/SSI