Никога не е имало радиотишина като тази. След като месеци наред NASA не успяваше да осъществи контакт с „Вояджър 2“, американската космическа агенция най-накрая успя да възстанови комуникацията с този междузвезден рекордьор.

Радиовръзката, която бе прекъсната през март, продължи почти осем месеца. Липсата на комуникация не бе заради някаква неочаквана повреда или среща с нещо странно. В конкретният случай става дума за рутинна поддръжка. И все пак, когато си един от космическите апарати, напуснал Земята и дори цялата Слънчева система, едва ли нещо може да се нарече рутинно.

През март NASA обяви, че Deep Space Station 43 (DSS-43) в Австралия – единствената антена на Земята, която може да изпраща команди до „Вояджър 2“, се нуждае от критичен ъпгрейд и трябва да бъде изключена за 11 месеца.

През този период „Вояджър 2“, който в момента е на около 18,7 млрд. км от Земята (и се отдалечава непрестанно), няма да може да получава сигнали от Земята (но неговите собствени ще бъдат приемани от учените).

Всъщност, реновацията на DSS-43 продължава и сега – тя ще бъде приключена през февруари 2021-ва. Учените обаче са успели да инсталират достатъчно голяма част от ъпгрейдите, че да започнат предварителни тестове.

Миналата седмица операторите на мисията изпратиха първите си комуникационни сигнали до „Вояджър 2“ от март насам под формата на няколко команди. NASA потвърди, че „Вояджър 2“ е върнал потвърдителен сигнал, че е получил инструкциите и ги е изпълнил безпроблемно.

Подобни успешни общувания между радио антени и космически апарати обикновено не са събития, заслужаващи да влязат в новините. „Вояджър 2“ обаче е специален космически апарат (най-дългата мисия на NASA) и заслужава специално внимание. Особено в ситуация като тази – на безпрецедентно дълга радиотишина.