"Вояджър 2" е напът да навлезе в междузвездното пространство

11 октомври 2018 г., 09:34
256

Сензорите на апарата вече засичат известни промени в заобикалящата среда, което означава, че "Вояджър 2" наближава хелиопазуата. "Не можем да кажем кога точно ще стане това, но все още можем да кажем със сигурност, че не сме я достигнали", коментира Ед Стоун, един от главните учени в екипа на проекта. Източник: NASA/JPL-Caltech

Много скоро NASA ще има цели два космически кораба, реещи се в междузвездното пространство.

Последните данни сочат, че "Вояджър 2" се намира на почти 18 млрд. км. от Земята. С други думи - около 118 пъти дистанцията между нашата планета и Слънцето.

През последните 11 години "Вояджър 2" пътува през хелиосферата. Това е своеобразна защитна зона около Слънцето, която има роля на щит около звездата и нейните планети. Тя продължава много след орбитата на Плутон, като е доминирана най-вече от слънчева материя и магнити полета.

В края на хелиосферата откриваме т.нар. хелиопауза. Обикновено учените я приемат за край и на самата Слънчева система (виж илюстрацията по-горе). Отвъд хелиопазуата се приема за "открито море", т.е. междузвездно космическо пространство.

В момента човечеството има само един обект, който се намира в това пространство - "Вояджър 1", който напусна Слънчевата система през май 2012 г. Очакванията на астрономите са, че до няколко месеца и "Вояджър 2" ще направи същото и ще стане вторият човешки обект в междузвездното пространство.

Засега астрономите не могат да предвидят точна дата на това събитие. "Вояджър 2" напуска хелиосферата от друго място, като нейната големина се влияе и от 11-годишните периоди на активност на Слънцето.