Търсенето на извънземна цивилизация е на път да се разшири значително. Инициативата Breakthrough Listen обяви ново сътрудничество с обсерваторията MeerKAT в Южна Африка. В рамките на него повече от 1 млн. близки звезди ще станат обект на търсене на техносигнатури - потенциални доказателства за извънземен разум.

С включването на тази невероятна обсерватория, която е най-големият радиотелескоп в Южното полукълбо, броят на целите ще се увеличи близо 1000 пъти. Благодарение на сътрудничеството между екипа на Breakthrough Listen и инженерите на Южноафриканската радиоастрономическа обсерватория (SARAO) телескопът, който се състои от 64 антени, ще предоставя данни почти 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата, в продължение на две години.

"Много съм развълнувана, че ще мога да провеждам търсене на техносигнатури с помощта на един от най-чувствителните телескопи на света", казва в д-р Чери Нг, научен сътрудник по проекта Breakthrough Listen за MeerKAT.

"Ще ни отнеме само две години, за да претърсим над един милион близки звезди. MeerKAT ще ни предостави възможността да открием предавател, наподобяващ най-ярките „радиофарове“ на Земята, на разстояние до 250 светлинни години в режим на рутинно наблюдение."

Това търсене ще допълва текущата работа, извършвана с телескопа „Грийн Банк“ (GBT) в САЩ, телескопа „Паркс“ в Австралия и други телескопи по света. При програмата MeerKAT обаче астрономите ще бъдат улеснени значително, тъй като за разлика от GBT и “Паркс“, тук няма да се налага постоянно преместване на антената.

"MeerKAT се състои от 64 чинии, които могат да наблюдават 50 пъти по-голяма площ от небето, отколкото GBT може да види наведнъж", обяснява главният изследовател на Breakthrough Listen д-р Андрю Симион.

"Такова голямо зрително поле обикновено съдържа много звезди, които представляват интересни цели за техносигнатури. Нашият нов суперкомпютър ни позволява да комбинираме сигналите от 64-те чинии, за да получим сканиране на тези цели с висока резолюция и отлична чувствителност, без това да повлияе на изследванията на други астрономи, които използват масива."

Една от първите цели, които обсерваторията ще наблюдава, е позната: Проксима Кентавър е най-близката до Земята звезда с две планети в обитаемата зона и отдавна се смята за силен кандидат за потенциален живот.