Едно от първите явления, които привличат вниманието на любителите астрономи в началото на октомври, е метеорният поток Дракониди. Той е активен в дните от 6 до 10 октомври тази година.

Максимумът на Дракониди за 2023 г. ще бъде на 9 октомври около 10 ч. българско време, каза за БТА Пенчо Маркишки, физик в Института по астрономия с НАО при БАН и в катедра "Астрономия" при СУ "Св. Климент Охридски". Той е автор на справочника "Гид на любителя астроном" на катедра Астрономия на Физическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Книгата излиза за пета поредна година като печатно и електронно издание, разпространява се безплатно сред студенти, сред учители по физика и астрономия в средните училища, сред ученици от кръжоците по астрономия, сред участниците в различни школи по астрономия.

Маркишки съветва любителите астрономи, които желаят да наблюдават явлението, да изберат последните часове на нощта на 8 срещу 9 октомври. Това е най-близкото време на тъмнина от денонощието, а за нашите географски дължини максимумът на метеорния поток е през деня. Наблюдения ще са възможни до около 06:15 ч. сутринта на 9 октомври, каза Маркишки.

Обикновено по-висока активност на Дракониди се наблюдава след скорошно преминаване през перихелий на неговото родителско тяло - кометата 21P/Giacobini-Zinner. Тази комета е с къс орбитален период от 6,6 години и за последен път премина през своя перихелий на 10 септември 2018 г., припомни физикът. Той отбеляза обаче, че очакванията за повишена активност на потока през октомври 2018 и 2019 г. не се оправдаха. Последните случаи, когато Дракониди показаха висока активност, бяха през 2011 и 2012 г.

Обичайната активност на Дракониди по време на максимума е около 5 - 10 бавни оранжеви метеора за час. Цветът на метеорите е свързан със сравнително ниската им температура благодарение на ниската скорост при навлизането им в земната атмосфера - около 21 километра в час, поясни специалистът.

При планирането на наблюдения на метеорни потоци по време на техните максимуми трябва да се съобразим с три важни условия, четем в справочника "Гид на любителя астроном". "Първо трябва да проверим дали максимумът на потока, който желаем да наблюдаваме, се пада в тъмната част на денонощието за нашите географски дължини. Второто важно нещо е да изберем време за наблюдение, когато т.нар. радиант на метеорния поток е над хоризонта. Колкото по-високо в небето е радиантът, толкова по-голям брой метеори ще видим от дадения поток. Третото, но не най-маловажно условие се отнася за Луната. Ако тя е над хоризонта и във фаза, близка до пълнолуние, ще създава светъл фон на небето, при който не могат да се извършват ефективни визуални наблюдения", пише авторът.

На 14 октомври ще бъде третото за тази година затъмнение - пръстеновидно слънчево, каза още за БТА Маркишки. То ще бъде видимо като частично от Северна Америка, Централна и Южна Америка. Пръстеновидно затъмнение ще се наблюдава от западната част на САЩ, Централна Америка, Колумбия и Бразилия. От България явлението няма да може да се види.