На около 75 млн. светлинни години – в галактиката джудже Кинман – съществуваше звезда. Тя бе особено специална – т.нар. „ярка синя променлива“ (Luminous Blue Variable - LBV). Звездата бе приблизително 2.5 млн. пъти по-ярка от Слънцето, а масата ѝ – десет пъти по-голяма от нашата звезда. Астрономите наблюдаваха изригванията ѝ в периода 2001-2011. Има причина да говорим за нея в минало време. Тя вече не се вижда. Изглежда е изчезнала.

Наблюденията (или липсата на такива) на астрономите са публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Изчезването е особено необичайно. Ярките сини променливи са масивни звезди, които могат рязко да променят яркостта си. Когато достигнат края на живота си, обикновено избухват в свръхнова. Не и в конкретния случай. Изследователите предполагат, че това може да се дължи на две неща.

Първо, яркостта на звездата може рязко да е паднала, а праха и материалът, освободени от нейните предишни изблици, да обвиват този странен обект в своеобразно було. От друга страна, ако звездата наистина е изчезнала, то тя най-вероятно се е превърнала в черна дупка.

„Би било изключително странно подобна масивна звезда да изчезне, без да избухне в свръхнова – коментира Андрю Алън, водещият ръководител на изследването от колежа „Тринити“ в Дъблин. – Ако все пак случаят е такъв, това ще е първата чудовищно голяма звезда, която приключва живота си по този начин.“

Сценарият с черната дупка е необичаен и малко вероятен, но не е невъзможен. Съществува процес, известен като „провалена свръхнова“. Според астрономите той би могъл да обясни защо някои видове звезди (включително два червени супергиганта) в други галактики изглежда липсват. При т.нар. провалена свръхнова яркостта на звездата се увеличава (досущ като в ранните фази на свръхнова), но не достига максимума, характерен за това явление. Да, крайният резултат е сходен, но учените все още не знаят какви точно процеси действат на заден план.