Тази година станахме свидетели на множество красиви небесни явления – от планетарни подреждания до множество метеорни дъждове.

Сега Вселената подготвя ново зрелище – Леонидите ще достигнат своя пик на 18 ноември.

Този метеорен поток може да бъде наблюдаван от повечето места по света, като през настоящата година условията ще бъдат особено подходящи – ще има съвсем малко лунна светлина, която да закрива гледката.

В часовете след полунощ и рано сутринта в събота можете потенциално да видите около 10-15 метеора на час.

Какво представлява метеоритният поток Леониди и защо трябва да ви интересува? „Дъждът“ се появява, когато Земята се движи през праха, останал след кометата Темпел-Тътъл, и малки парчета отломки - приблизително с размер на грахово зърно - изгарят в нашата атмосфера.

Това може и да не звучи толкова впечатляващо, колкото големите парчета отломки, които произвеждат огнени кълба по време на метеоритния дъжд Тауриди, случващ се горе-долу по това време всяка година, но тези малки метеори все пак ще изнесат красиво шоу.

Впечатляващо е, че Леонидите са и един от най-бързите метеоритни дъждове, които срещаме тук, на Земята, като фрагменти от космически прах се удрят в атмосферата ни с невероятната скорост от 71 километра в секунда.

Леонидите през 1997 г., видяни от космоса (NASA)

Метеоритният дъжд Леониди е известен и с това, че в миналото е предизвиквал метеоритни бури, като безпрецедентен брой отломки са озарявали небето.

През 1966 г. се наблюдава невероятно шоу - хората в югозападната част на САЩ съобщават, че са виждали до 3000 метеора в минута.

Но тези метеоритни бури се случват приблизително веднъж на 33 години - толкова време е необходимо на кометата да завърши една обиколка около Слънцето - и не се очаква нова подобна буря преди 2032 г.

Най-добрият ви шанс да наблюдавате Леонидите е да излезете от града, да се отдалечите от уличното осветление и магазините и да дадете време на очите си да се адаптират.

Ще изглежда така, че Леонидите идват от съзвездието Лъв, но те би трябвало да се разпръснат по цялото небе.