Проучване, проведено от Елена Томиловская от Института по медицина и биология към Руската академия на науките, установи, че мозъкът на космонавтите, пребиваващи на Международната космическа станция (МКС), се изменя. По този начин той се нагажда към условията в космоса.

По-конкретно – докато космонавтите се намират на борда на МКС, сивото вещество в мозъка им намаляло, докато обемът на бялото вещество и гръбначно-мозъчната течност се увеличили.

Руските учени отчитат и увеличение на бялата маса в частите, свързани с контрола на движение, равновесието и положението на тялото. Това се дължи на факта, че мозъкът трябва да се приспособи и да развие нови стратегии в състояние на безтегловност в космоса.

Необходима е по-различен контрол на моториката в тези условия, тъй като в околоземна орбита движението се извършва по различен начин, който прилича повече на плуване, поясни Томиловская.

За щастие, процесът е обратим. Обемът на сивото вещество на космонавтите връзвръща първоначалния си обем след около 6-8 месеца след завръщането си на Земята. Това потвърждава фактът, че в условията на открит космос не се ускорява смъртта на нервните клетки.