Смята се, че приблизително половината от калция във Вселената, включително този в нашите кости и зъби – е дошъл благодарение на звездите, избухващи в свръхнови. Сега изследователи успяха да покажат по какъв начин тези изключително редки и богати на калций свръхнови достигат края на живота си.

Изследването, за което са допринесли 67 души от 15 страни, е проведено с помощта на рентгенови и инфрачервени наблюдения, извършени върху дълбокия космос. Според него богатите на калций свръхнови започват живота си като компактни звезди, които в края на съществуването си изгубват своята маса сравнително бързо. Съответно образуват външен пласт газ, който се сблъсква с експлодиращия материал.

Тези събития са толкова малко, че досега нямахме представа какво образува богатите на калций свръхнови – коментира астрофизикът Уин Джейкъбсън-Галан от Североизточния университет. – Наблюдавайки какво е направила тази звезда в последните си месеци, преди да достигне своя критичен и бурен край, ние буквално надникнахме в неизследваното.“

Свръхновата, за която става дума, е SN 2019ehk. Тя е забелязана за първи път от любителя-астроном Джоел Шепърд в спираловидната галактика M100 на около 55 млн. светлинни години от Земята.

Астрономите обаче не са очаквали, че SN 2019ehk ще отделя ярки високоенергийни рентгенови лъчи, които удрят външната обвивка от газ. Вследствие на това температурите се покачват изключително, а налягането се увеличава, което от своя страна довежда до ядрена реакция, произвеждаща калций (тъй като звездата се опитва да се отърси от топлината и енергията колкото се може по-бързо).

„По време на своя живот повечето масивни звезди създават малки количества калций, но събития като SN 2019ehk изглежда са довели до образуването на огромни залежи от калций, които са се разпръснали в процеса на експлозията в междузвездното пространство – коментира астрономът Регис Картиер от NOIRLab. – В края на краищата този калций е спомогнал за образуването на планетарните системи и е намерил място в нашите тела, какъвто е случаят със Земята.“

Изследването е публикувано в The Astrophysical Journal.