Един фонов обект на изображение, направено от телескопа „Джеймс Уеб“, определено повдига въпроси. Буквално. Той е оформен като гигантска питанка. Най-вероятно става дума за взаимодействащи си далечни галактики, в резултат на което се получава форма, която напомня на въпросителен знак.

Обектът представлява буквално едно размазано петно под основния фокус на снимката: Хербиг-Харо 46/47. Това е двойка млади звезди, които се изучават от десетилетия. Те се намират на ръба на тъмна мъглявина, така че при наблюдение с видими светлина може да не изглеждат толкова грандиозни. Но инфрачервеното око на Уеб е успя да надникне през тези слоеве и да разкрие много повече за средата на тези две малки звезди.

Галактическата питанка е открита в този регион на това скорошно изображение на телескопа "Джеймс Уеб". Източник: NASA, ESA, CSA / Image Processing Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI)

Уеб има толкова остър поглед към Вселената, че при това наблюдение успява да заснеме фонови обекти, повечето от които са галактики. Всичко, което няма характерните шест спици, е нещо, което се намира далеч отвъд нашата галактика, а сред тях има и въпросителна.

Вероятното обяснение за особената форма е, че това са две галактики в процес на сливане или които тепърва са започнали да си взаимодействат. Познати са ни няколко такива двойки в местната вселена. Един от известните примери са галактиките Мишки.

Взаимодействащи си галактики, известни като Мишки. Източник: NASA, H. Ford (JHU), G. Illingworth (UCSC/LO), M.Clampin (STScI), G. Hartig (STScI), the ACS Science Team, and ESA

Системата вероятно е далеч. При сливанията на галактики се образуват много нови звезди, така че те обикновено са "по-сини" на цвят поради по-енергичната светлина, излъчвана от по-младите звезди. Изглежда, че случаят с този обект не е такъв, въпреки че понякога прахът в обекта или този на преден план може понякога да промени нещата.

Не е ясно дали астрономите възнамеряват да изучат допълнително тази въпросителна. В края на краищата графикът на Уеб е доста натоварен, но би било готино някой ден да разберем за какво точно става дума.

Източник: Space.com