Днес NASA ще изстреля марсохода „Пърсивиърънс“ (упоритост, постоянство), чиято цел е да търси следи от древен микробен живот на Червената планета. Той ще събира проби от нейните скали, които впоследствие ще бъдат върнати на Земята за анализ. Освен това ще тества и нови технологии, които да се използват и при пращането на хора до Марс.

Това е петата поред машина, която ще изследва повърхността на Червената планета след Sojourner, Spirit, Opportunity и Curiosity.

Името бе обявено по време на събитие в началното училище "Лейк Брадок" в Бърк, Вирджиния, а победителят е 13-годишният Александър Матър. Според момчето името е символ на факта, че човечеството никога няма да се откаже и винаги упорито ще продължава напред в бъдещето.

Изстрелването на роувъра, който е с размерите на лек автомобил и тежи малко над един тон ще стане от военновъздушната база Кейп Каневерал във Флорида, в 7:50 местно време, или 14:50 българско и ще бъде излъчвано на живо в Ютюб и в социалните мрежи. Това е петият роувър на НАСА за Марс и най-модерният. Администраторът на НАСА Джим Брайдънстайн:

„За първи път в историята НАСА посвещава мисия на астробиологията. Ще вземем проби от повърхността на един друг свят и мисия през 2026-а ще ги върне на Земята. Това ще е първата мисия в историята, която ще се върне от Марс“.

„Пърсивиърънс“ е оборудван дори с малък хеликоптер, който ще направи опит за първи полет извън Земята, както и ръка-робот, лазери, рентген, камери и микрофони. Днес на Марс действа само един роувър - "Кюриосити" на NASA . Той има собствена лаборатория за химически анализ.

Можете да наблюдате изстрелването от приложения по-долу линк. Живото предаване ще стартира в 14:00 ч.