На 5 януари Земята се намира в перихелий - точка от орбита на планета, комета или друго движещо се около Слънцето тяло, когато е най-близко до центъра на Слънцето (противоп. афелий).

С други думи - днес нашата планета е само на 147 милиона километра от звездата. Разстоянието е с около 5 милиона километра по-малко от момента, когато Земята е най-далече от Слънцето, в първите дни на месец юли.

Заради близостта на двете космически тела слънчевият диск ще се вижда малко по-голям на небето. Разликата обаче е почти незабележима за човешкото око.

Разстоянието между планетата и звездата не е определящо за сезоните, а влияе само на тяхната продължителност. В момент на перихелий Земята се движи с 1 километър в секунда по-бързо. Тоест астрономическата зима в Северното полукълбо е с 5 дни по-кратка от лятото, уточняват от Британския Met Office.

Датите, когато Земята достига крайните точки на орбитата си, не са фиксирани поради измененията в ексцентричността й. През 1246 г. декемврийското слънцестоене  е било на същия ден, когато Земята е достигнала перихелия си. Оттогава датите на перихелиите и афелиите се местят с един ден на всеки 58 години. В краткосрочен план, датите могат да варират до 2 дни от една година до друга.