Астрономи направиха детайлни наблюдения на една изключително екстремна екзопланета, наречена WASP-189b. Тук температурите на повърхността достигат цели 3200 градуса по Целзий!

Тези градуси, измерени от сателита CHEOPS на Европейската космическа агенция, могат да разтопят и скали, и метал – дори да ги превърнат в газообразна форма.

Да, повърхността на Слънцето е по-гореща – 6000 градуса по Целзий. WASP-189b обаче спокойно може да се мери с няколко малки звездни джуджета.

Новите открития правят планетата в един от най-екстремните светове, откривани някога. Нейната орбита е едва 2.7 дни, като едната ѝ страна е постоянно обърната към звездата ѝ. Освен това е огромна – около 1.6 пъти по-голяма от Юпитер.

Източник: ESA

„WASP-189b е особено интересна, тъй като представлява газообразен гигант, който орбитира изключително близо до своята звезда – казва астрофизикът Моника Лендъл от Женевския университет в Швейцария. – Нужни са ѝ по-малко от три дни, за да обиколи своята звезда – тя е 20 пъти по-близо до нея, отколкото Земята е до Слънцето.“

Въпросната звезда, наречена HD 133112, е с 2000 градуса по Целзий по-гореща отСлънцето. Това е една от най-горещите звезди, за които е известно, че разполага с планетарна система. CHEOPS прави интересно откритие и за това космическо тяло – то се върти толкова бързо, че буквално се издърпва отвътре навън при своя екватор.

WASP-189b се намира твърде далече от нас (326 светлинни години) и твърде близо до HD 133112, за да можем да я наблюдаваме директно. CHEOPS обаче прибягва до някои трикове – първо, наблюдава планетата, докато минава зад своята звезда (окултация), а след това – докато е пред нея (транзит).

Благодарение на тези данни учените научават подробности за нейната яркост, температура, размер, форма и орбитални характеристики.

Изследването е публикувано в Astronomy & Astrophysics.