Ново проучване потвърждава, че веднъж щом автопилотът на автомобилите на „Тесла“ бъде активиран, шофьорите престават да обръщат толкова голямо внимание на средата около себе си.

Факт е, че в момента технологиите в автономните коли са станали толкова добри, че могат да се справят с голяма част от предизвикателствата на пътя. Ние обаче не можем да разчитаме на тях през 100 процента от времето. Това е потенциално много по-опасно, отколкото ако автомобилът се управлява изцяло от човек или изцяло от изкуствен интелект, тъй като когато хората застанат зад волана, те предполагат, че не трябва да обръщат внимание на всеки един аспект от шофирането. И новото изследване потвърждава това.

„Моделите на визуално поведение се променят преди и след активирането на автопилота – пишат изследователите в новия си научен труд. – Когато [автопилотът] е активиран, шофьорите гледат пътя много по-малко и се фокусират върху места, които нямат общо с него, в сравнение с моментите, в които управляват колата ръчно.“

„По-големият дял на погледите встрани от пътя преди преминаването към ръчно шофиране не се компенсира от по-дългите погледи напред.“

Колкото и да е добър автопилотът в момента, той не може да управлява автомобила напълно самостоятелно във всеки един възможен сценарий. Дори „Тесла“ признава, че той е „създаден, за да ви помага с най-тежките части на шофирането, „изисква активен надзор от страна на шофьора и не превръща автомобила в автономен“.

Като част от своето проучване върху шофирането и модерните технологии, което продължава и в момента, изследователи от Масачузетския технологичен институт (MIT) анализират позата и позицията на лицето на шофьорите, за да определят накъде са фокусирани очите им. С помощта на данни, събрани от 2016 г., насам екипът сравнява 290 случая, при които шофьорите изключват автопилота и сравняват тяхното поведение преди и след това.“

За целта на проучването са използвани данни от пътувания на общо 800 000 км.

Оказва се, че погледите встрани от пътя, докато автопилотът е изключен, са средно по-дълги. По време на ръчното шофиране е по-вероятно шофьорът да поглежда към страничните прозорци, страничните огледала и огледалото за обратно виждане. Изследователите създават и симулационен модел, за да проследят погледите на шофьорите при по-широк набор от данни.

„Тази промяна в поведението може да се припише на неправилното разбиране за това какво може да прави системата и какви са нейните ограничения, което се подкрепя допълнително от моментите, в които автопилотът се справя добре“, пишат изследователите от МИТ. Екипът предлага автономните системи като тази на „Тесла“ да наблюдават както пътя, така и шофьорите и да предупреждават шофьорите (или дори да променят поведението на системата), в случаите, когато хората зад волана се разсеят твърде много.

Освен това е важно шофьорите да са напълно наясно с това на какво е способна една самоуправляваща се технология (и съответно – на какво не е). От една страна, „Тесла“ казва на своите шофьори, че системата за автопилот изисква тяхното внимание, но от друга, нарича своето най-ново обновление на софтуера Full Self Driving (пълно самоуправление), което не е така.

Изследването е публикувано в Accident Analysis & Prevention.

Източник: Science Alert