Човешкият мозък често се използва като база за сравнение с това как работят компютрите. Но, истината е, че компютрите са все още много далеч от производителността и начина на функционирането на мозъка. Или поне досега беше така. Ситуацията съвсем скоро може да се промени, след като изследователи създадоха изчислителна технология, която използва светлина за да мимикрира функционалността на невронните синапси. Това отваря пътя за създаването на хардуер, който ще комбинира скоростта на модерните процесори с ефективността на мозъка.

И мозъка и процесорите са системи, които могат да моделират, манипулират и съхраняват информация. Но дотук разликите спират. Докато процесорите комбинират електрически импулси с миниатюрни превключватели, които изпълняват функции, невроните използват химически реакции за да разпределят импулсите по много канали, наречени синапси. Разликата е наистина значима, когато стане въпрос за паметта и консумацията на енергия. Нито един създаден от човека досега хардуер не може дори да се доближи до ефективността и капацитета за съхранение на мозъка. Сега учени от три университета, Оксфорд, Мюнстер и Екзитър са създали “светия Граал” на изчислението, създавайки фотонна интеграла схема, която функционира като синапс.