4. Манекени, които ви гледат, докато пазарувате

Някои магазини в САЩ вече използват едно наистина зловещо нововъведение – манекенът EyeSee. В пластмасовото му тяло са монтирани камери, микрофони и високотехнологичен софтуер за разпознаване на лицевите гримаси, които записват и оценяват поведението на клиентите, за да подобрят продажбите.

Софтуерът мигновено разпознава пола, възрастта и расата на купувача и записва колко дълго той или тя разглежда определени продукти. Следи се дори на какви езици се говори в магазина, за да се знае какъв персонал да бъде нает. Този софтуер е подобен на програмите, използвани от ФБР например, с които се следи поведението на потенциални престъпници по летищата.

Нещо повече – няколко подобни манекена може да бъдат свързани помежду си, така че да следят клиента из целия магазин. След това събраната информация – какво сте гледали, какво сте купили, как изглеждате и какво сте казали – се запазва в база данни, която по-късно се анализира, за да се оцени ефективността на подредбата и селекцията на магазина. Манекените следят и за кражби.

Всяка кукла-шпионин струва 5000 долара, така че засега само най-големите световни вериги могат да си ги позволят.

3. Продукти, които издават местоположението ви на рекламодателите

Все повече компании като Apple и Google буквално ни принуждават да обединяваме цялата си лична информация и онлайн активност под едно потребителско име и създават приложения, които непрекъснато обновяват местоположението ни. Но това все пак са IT гиганти и тези неща се очакват от тях. А от Nestlé?

Компанията за сладкиши наскоро скри в пакети Kit-Kat проследяващи устройства като част от състезание, в което печелившите са издирвани от специалните агенти на компанията, които им връчват куфарчета с хиляди долари вътре. Така най-невинното нещо на света – шоколадът, се превърна в поле на шпионски екшън, а победителите – в следени с GPS човешки единици.

2. Сайтове, които показват реклами според това колко е скъп компютърът ви

Няма любезен начин да попиташ клиентите колко сухо имат. Ако в шоурума на Мерцедес влезе опърпан човек с миризлива тениска, продавачите могат само да го гледат накриво, докато не се сети да си тръгне. Модерната технология обаче може да реши този проблем, нали?

Да! Пътническата агенция Orbitz започна да използва софтуер, който определя какъв компютър ползва потребителят, за да браузва сайта им, и в зависимост от цената му на пазара предлага реклами за различни почивки. В началото компанията различава само дали работите на Mac, или на РС, когато става ясно, че макърите харчат повече за хотели. И тъй като Мас компютрите са по-скъпи като цяло, идеята се развила от самосебе си.

Тя дори не е толкова луда. Факт е, че собствениците на Мас са по-богати – годишният им доход е с 30% по-висок от този на РС потребителите. При това повечето от тях са необвързани мъже – демографска група, която много по-често харчи пари за хубави хотелски стаи, когато посещава разните там търговски и технологически конференции.

1. Маркетингови фирми, които следят здравословните ви проблеми

Вероятно сте забелязали, че ако влезете в Amazon и търсите сешоари, няколко дни по-късно всички сайтове, които посещавате, ще показват реклами за такива уреди. Дори в този момент ви следят над 100 компании, които само чакат да разберат какви реклами да ви покажат. В интернет това вече стана ежедневие, което не шокира никого. Ако обаче искате да разберете какво ще се случи, когато компаниите стигнат твърде далеч, четете нататък.

Прочетете целия текст в Мениджър Нюз.